Begravning

Som medlem i Svenska kyrkan erbjuds kostnadsfritt en begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning. Svenska kyrkan skall anordna och hålla allmänna begravningsplatser för alla medborgare, som huvudman för begravningsverksamheten i Sverige.

När man mister en anhörig eller nära vän är det en sorglig och ibland svårbegriplig situation. Mitt i sorgen måste man klara av praktiska problem.
Att mista en nära vän eller anhörig är en av livets mest omvälvande händelser. Ett bra råd är att du inte behöver ha bråttom. Ta en sak i taget. Var inte rädd för att be om hjälp eller stöd. Det är en förmån att ha några som man kan prata med och dela sorgen med. Om du inte har någon nära att prata med behöver du för den skull inte vara ensam. I församlingen finns våra präster och diakoner för samtal.