På kyrkogården inför vår och sommar

Vårstädning på kyrkogårdarna.

Snart är det dags att förbereda för vår och sommar på våra kyrkogårdar. Vi önskar därför att ris, gravlyktor och övriga vinterdekorationer tas bort från gravarna före den 15 april. Av arbetsmiljöskäl kommer alla kvarlämnade gravlyktor och glasvaser, även bakom stenarna, att plockas bort efter detta datum.

Gravskötsel.

På de gravar där skötsel är beställd kommer vårplantering av penséer att påbörjas i mitten av april om vädret tillåter. Sommarblommor kommer att planteras runt den 10 juni. Du som önskar beställa gravskötsel och plantering (kostnad 1200 - 1300 kr/år) eller trimning runt gravstenen (kostnad 260 kr/år) kan kontakta församlingsexpeditionen telefon 0582-414 60 eller kyrkogårdsföreståndare telefon 0582-888 88. Du kan även mejla till skollersta.forsamling@svenskakyrkan.se

Stentvätt

Våra vaktmästare hjälper till med tvätt av gravstenar. Kostnad från ca 500 kr beroende på storlek och skick på gravsten.

Planteringslådor

Ett bra tips för att få finare blommor på graven och klara vattningen lättare är att plantera blommor i en självbevattnande planteringslåda. Vi har nya och begagnade planteringslådor att sälja och hjälper gärna till med nedgrävning av dessa.

Kontakta expeditonen telefon 0582-414 60, mejl skollersta.forsamling@svenskakyrkan.se eller kyrkogårdsföreståndare Per telefon 0582-888 88 om du har några frågor eller vill beställa.

Ha en underbar vår och sommar!