En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni, samtal och stöd

Diakoni är att med Jesus som förebild möta andra i ögonhöjd och är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Diakoni uttrycks genom kärlek till medmänniskan, gemenskap, värnandet om skapelsen och kamp för rättvisa. Vi ska som kristna ställa oss till förfogande i allt arbete för det goda och kärleksfulla i världen och i kampen mot ondska och destruktivitet. Diakonin är en del i en process vars yttersta mål är harmoni och helhet hos individer, grupper, samhällen och skapelse. Därför ber vi som kristna: ”låt Ditt rike komma”.

Till diakonen kan du komma för enskilt samtal, själavårdssamtal. Samtalen kan handla om sorg, missbruk eller när livet krisar. Vi kan också erbjuda sorgsamtal eller sorgegrupper när man drabbats av sorg.

Du kan också komma för samtal och få hjälp och stöd i dina kontakter med myndigheter som socialtjänsten, migrationsverket, kriminalvården.

Vi samverkar med samhällets olika aktörer, men vi har inget myndighetsutövande och för inga journaler.

Diakonen har tystnadsplikt, men i frågor som gäller barn finns särskilda regler.

Samtalen är kostnadsfria och det är du som bestämmer vad du vill prata om.

Du är välkommen att ta kontakt med församlingens diakon,
Mirja Edelsvärd
tele: 0222–33635,