Foto: Frida Ireklint

Klockstapeln i Hagshult har brunnit ner

Skillingaryds församling har förlorat ett viktigt landmärke.

30 septermber 2020

I natt förlorade Skillingaryds församling ett viktigt landmärke. Den mer än tvåhundra år gamla klockstapeln i Hagshult har brunnit ner. Detta sörjer vi så klart. Samtidigt är vi tacksamma över att Hagshults medeltida kyrka inte drabbades av branden.

Klockstapeln var övertänd när brandkåren anlände till Hagshult. Brandkåren riktade därför in sina insatser på att förhindra spridning av branden. Detta lyckades de med, vilket vi är mycket tacksamma för.

Kyrkan betyder mycket i Hagshult och att det finns ett stort kyrkligt engagemang i bygden. Idag har vi med Hagshultsborna i våra tankar och böner.

I dagsläget vet vi inte vad som har orsakat branden och inväntar svar från den polisutredning som nu påbörjats.