Två personer är ute på långpromenad. Det är vinter och solen skiner.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Hur påverkas vi av de skärpta restriktionerna?

Nyhet Publicerad Ändrad

Smittspridningen är fortsatt hög i vårt län, men i takt med att februarisolen börjar lysa, så anar vi också ljuset efter en lång och påfrestande pandedmitid.

Vi senarelägger terminstarten

Någon gör en snöängel i snön.
Foto: Anna Carlsson /Ikon

Nytt kalenderår brukar innebära att verksamheterna startar om efter juluppehållet. På grund av att vi haft en skenande smittspridning, har vi behövt skjuta upp terminsstarten för all inomhusverksamhet tills läget stabiliseras och restriktionerna för att mötas inomhus återigen lättas. Vi närmar oss den dagen, men vi gör det med försiktighet. Håll utkik på webben, i Kyrkguiden och på vår annonssida i Norran, för information om när vi kan starta inomhusverksamhet igen.

Under tiden - håll även utkik efter tillfällen att träffas utomhus. Det kan handla om att få promenadsällskap, en kopp kaffe utanför kyrkan eller kanske träffa andra föräldralediga i pulkabacken!

Hur många kan vi samlas?

Restriktionerna från den 12 januari gäller fortfarande.

Utan vaccinationsbevis

För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus utan vaccinationsbevis, finns nu ett deltagartak på max 50 personer. Fortsatt gäller de nuvarande rekommendationerna om enbart sittande deltagare, max 8 personer per sällskap och 1 meters avstånd mellan sällskap. Undantag finns för religiösa ceremonier där stående deltagare tillåts - så du får även fortsättningsvis stå upp när du sjunger lovpsalm!  Detta tillämpas på våra gudstjänster och kyrkliga handlingar såsom dop, vigslar och begravningar.

Med vaccinationsbevis

För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus med över 50 deltagare där vaccinationsbevis används finns nu en begränsning om max 8 personer per sällskap och 1 meters avstånd mellan sällskap. Fortsatt gäller endast sittande deltagare. Detta kan hos oss tillämpas vid exempelvis vissa konserter.

GUDSTJÄNSTER

Du behöver inte visa vaccinationsbevis för att gå på gudstjänst. Däremot gäller särskilda smittskyddsåtgärder, som att avstånd ska hållas mellan personer och sällskap och ett sällskap kan uppgå till max 8 personer i varje sällskap och att vi har ett maxtak på 50 deltagare. Kom i god tid - inslussning till kyrkorummet sker och kyrk- och gudstjänstvärdarna hjälper dig att hitta en plats och förklarar vad som gäller just vid den aktuella gudstjänsten.

Konserter

Vid konserter och andra evenemang kan det krävas vaccinationsbevis för personer som är 18 år och äldre. Information för varje evenemang hittar du i annons, på affisch eller webbkalendern och i appen Kyrkguiden. Kom gärna i extra god tid för att undvika trängsel!

Dop, vigsel och begravning

Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Dop, kyrkliga vigslar och kyrkliga begravningar är gudstjänster. Du behöver inte visa vaccinationsbevis. Däremot begränsas hur många som kan delta, som beskrivet under rubriken Gudstjänst ovan. Vi hyr ut våra lokaler för dopkaffe och. minnesstund, men naturligtvis på ett sådant sätt att vi kan följa restriktionerna. För privata sammankomster i hyrd lokal, som dopkaffe och minnesstund ju är, införs ett deltagartak på max 20 personer, i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendation till Regeringen att fatta beslut om. OBS! Undantag gäller för minnesstund efter begravning, där maxtaket är 50 personer.

Övriga uthyrningar

Under den period som vi lever med det sänkta deltagartaket för privata sammankomster i hyrd lokal, kommer vi inte att hyra ut våra lokaler för andra ändamål än i samband med kyrkliga handlingar - alltså dop, vigsel och begravning.

SÅ HÄMTAR DU VACCINATIONSBEVIS

1. Du som är fullvaccinerad och har e-legitimation/Bankid:
    Ladda ner ditt vaccinationsbevis från webbplatsen covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/
    Du kan spara beviset på mobiltelefonen och/eller skriva ut det på papper.
  2. Du som är fullvaccinerad, men saknar BankId:
    Beställ ditt vaccinationsbevis genom att fylla i en blankett och skicka med brev. Beställ i god tid, det kan ta ett tag innan du får beviset. Skriv ut blanketten från E-hälsomyndighetens hemsida

Vi förstår att detta kan ställa till det för dig men hoppas på din förståelse för de åtgärder vi behöver vidta i en ansträngd situation.  Vi uppdaterar informationen löpande vartefter beslut tas.