Diakonistrateg mot orättvisor

Nyhet Publicerad

LenaMari Öfjäll, ny diakonistrateg i Svenska kyrkan Skellefteå, har mandatet att föra samtal med samhällets olika aktörer. – Jag hoppas att jag kan bidra till att synliggöra de strukturella orättvisorna som faktiskt sker i samhället, säger hon.

LenaMari har sina rötter i björkarnas, numera rondellernas, stad i södra Västerbotten.

– Jag har gått hela vägen från söndagsskolan till utbildning i tjänst i Svenska kyrkan.

Titeln diakonistrateg, som främst förekommer i de större pastoraten inom Svenska kyrkan, innebär att LenaMari har fått mandatet att föra samtalen med samhällets olika aktörer.

– Tillsammans kan vi, som jobbar med diakoni inom kyrkan, få större slagkraft och förhoppningsvis synliggöra diakonin på ett bättre sätt i samhället.

Lever på marginalen

Hon, som bara har hunnit jobba heltid i tre veckor på sin nya tjänst i skrivande stund, berättar att det som är på tapeten just nu är vad inflationen gör med människor som lever på marginalen ekonomiskt.

– Vi diakoner måste tillsammans se till att människor får ut sin rättigheter.

LenaMarie upplever nämligen tyvärr att myndigheter i allt högre utsträckning inte alltid berättar för dem som söker hjälp vilka bidrag de har rätt att söka.

– Jag hoppas kunna bidra till att synliggöra de strukturella orättvisorna i samhället.

Hon förfasas över hur vissa politiker väljer att beskriva människor och konstaterar att de är tillbaka på 1900-talets syn på människor.

– Det är skrämmande. Vi gör det bra om vi kan synliggöra strukturella orättvisorna samt skam- och skuldbefria människor.

Enskilda samtal

LenaMari hoppas även att diakonin inom Svenska kyrkan Skellefteå ska få vara ett motmedel mot stressen i samhället.

– Stillheten i kyrkorummet kan lösa många knutar och där finns det goda möjligheter att hitta tillbaka till sig själv.

Hon slår också ett slag för enskilda samtal med en diakon för att vända och vrida på saker som man tycker är svåra.

– Det är som Nalle Puh brukar säga. ”Jag visste inte att jag tyckte som jag tänkte förrän jag sa det.” Ett samtal med annan människa kan lösa livsproblem, hävdar LenaMari.

Foto: P-O Sjödin

– Tillsammans kan vi, som jobbar med diakoni inom kyrkan, få större slagkraft och förhoppningsvis synliggöra diakonin på ett bättre sätt i samhället, säger diakonistrategen LenaMari Öfjäll i Svenska kyrkan Skellefteå.