Meny

De tränar för hälsans skull

– All träning är bra och det är aldrig för sent för att börja träna. Det hävdar motionärerna Maria Aaro och Peter Falkman.

Maria Aaro, som arbetar som pedagog och arbetsledare i Skellefteå landsförsamling, rör nog på sig mer än många andra.

– Jag har varit instruktör, jobbat på gym och haft gruppträningar, i snart 18 år, berättar hon.

Hon valde att satsa på olika gruppträningar istället för någon sport i unga år.

– Jag avskyr att förlora och har valt bort lagsport och tävling för att slippa den upplevelsen.

Hennes främsta drivkraft till all träning är viljan att hålla sig i form.

– Det är väl nummer 1, men sen bär jag på sjukt mycket energi också och gör jag mig inte av med den så blir jag väldigt odräglig.

Peter Falkman, som arbetar som vaktmästare i samma församling, var nästan elitidrottsman i volleyboll i unga år.

– Jag gjorde därefter ett träningsuppehåll, men nu har jag tränat rätt frisk sedan 25 år tillbaka, berättar han.

 

Bättre värden

Gym är inte Peters starka sida. Han trivs bäst på gruppträningar.

– Jag behöver en piska. Någon som står och driver på mig.

Han tränar främst för hälsans skull.

– Det handlar om välmående. Det finns väl ingenting som är skönare än efter ett träningspass.

Peter har dessutom svart på vitt på att träning är bra för hälsan.

– Jag hade bättre värden på 60-årskontrollen än på 40-årskontrollen.

Att motion, friskvård och träning är nyttigt råder det ingen tvekan om.

– All rörelse är bra. Kroppen är ju gjord för att röra på sig, säger Maria.

 

Mindre stress

Det finns också, enligt arbetskamraterna, påtagliga bevis för att fysisk aktivitet är bra.

– Produktionen av röda blodkroppar ökar och man får ett bättre immunförsvar, säger Peter.

Träning tar också bort stresshormoner som kroppen tillverkar.

– Med 30 minuters träning om dagen så skulle man, enkelt sett, aldrig vara stressad.

Maria är inne på att man får ett mycket trevligare liv om man rör på sig.

– Jag tror att man klarar av livet bättre och trivs bättre med sig själv, säger hon.

De är överens om att det bara finns fördelar med lagom mycket träning.

– Man ångrar aldrig ett träningspass. Det är dagens sanning, säger Peter.

 

Stark vilja

De vill uppmana alla som har legat på latsidan hittills att börja röra på sig.

– De kommer att få träningsvärk ifrån början, men träningsvärk är något gott, säger Peter.

Det är också viktigt att planera in träningen och att hålla planeringen vid träningsstarten.

– Man måste planera in träningen precis som man planerar in att äta och att borsta tänderna. Annars blir den inte av, säger Maria.

Näringsintaget är också viktigt om träningen ska ge ett bra resultat på lång sikt.

– Man får ut maximalt av sin träning om man äter rätt, säger Maria.

Envishet och viljestyrka är dessutom bra för ett lyckat slutresultat.

– Det finns en fysisk aktivitet för alla och den ska man alltid försöka göra med glädje, avslutar Peter.