Foto: Mikael Ringlander

A tree has fallen

Nyhet Publicerad Ändrad

Dokumentärfilmaren och fd utrikeskorrespondenten Marika Griehsel besöker Skellefteå med sin film A Tree Has Fallen - Remembering Archbishop Desmond Tutu. Notera Nordanåteatern, söndag 12 mars kl 18.00 i kalendern.

Nobelpristagaren och Sydafrikas före detta ärkebiskop Desmond Tutu uppmärksammas i en film av dokumentärfilmare Marika Griehsel. Filmen hade världspremiär i september 2022 i Göteborgs domkyrka.

Desmond Tutu är en av vår tids främsta människorättsaktivister. Som kyrklig ledare och ickevåldsförespråkare vigde han sitt liv åt kampen mot det sydafrikanska apartheidsystemet och tilldelades 1984 Nobels fredspris för sina insatser. Efter befrielsen fortsatte han att vara en tydlig röst för mänskliga rättigheter över hela världen. Han dog i december 2021, 90 år gammal.

Söndag 12 mars visas filmen A tree has fallen – remembering Archbishop Desmond Tutu i Skellefteå. I filmen om Desmond Tutus liv och gärning medverkar bland andra ärkebiskop em. Antje Jackelén och den svenska läkaren i Sydafrika Ingrid le Roux.

Efter filmen berättar filmskaparen Marika Griehsel om sitt arbete och vi har möjlighet att fortsätta samtalet tillsammans i ett ”mingel” i foajen innan vi går hem.

SÖNDAG 12 MARS KL 18.00
NORDANÅTEATERN (hitta)
Fri entré.

Filmvisningen blir också startskottet för en ny bokcirkel om existentiella frågor som görs i samarbete med Stadsbiblioteket i Skellefteå. Håll utkik, mer information kommer.

Arrangemanget görs i samarbete med Svenska kyrkan, Sensus och Kultur och Bibliotek Skellefteå Kommun.