Kulturscen Markuskyrkan

Helgen 13-15 oktober anordnas en kulturhelg med mängder av aktiviteter i Markuskyrkan. Det blir bland annat föredrag, körsång, musik och guidningar. Inget kostar och allt är öppet för den som vill komma och vara en del av helgen!

PROGRAM I MARKUSKYRKAN 13-15 OKTOBER

Lokaler: Kyrkorummet (KR), Hörsalen (H), Kronsalen (KS), Forum (F), Barnlokalen (B), Klocktornet (KT), Utomhus (U), Cafédelen i foajén (C)

FREDAG 13/10

(KR) 18.00 Öppningen av Kulturscen Markuskyrkan. Andakt och musik med församlingens musiker. Mingel med tilltugg i Hörsalen efter öppningen.

(H) 18.30 Föredrag: Se upp, här kommer mångfald! Om kulturkrockar, kärlek och tro. Ett humoristiskt föredrag av komikern och författaren Zinat Pirzadeh där högt och lågt avlöser varandra och där djupet och allvaret ständigt är närvarande.

LÖRDAG 14/10

(B) 09.30-13.30 Öppen förskola för de minsta barnen i Barnlokalen. Lek och samvaro med församlingens förskollärare för barn (0-6 år) med vuxet sällskap.

(H) 10.30 Vattenmannen och speed - en föreställning för barn upp till 10 år. När Vattenmannen och Speed dyker upp kan vad som helst hända. De har med sig en maskin som kan göra vatten med en kran som det kommer både vatten och musik ur! Barnen är med, sjunger, dansar och pratar. På ett lekfullt sätt och med musikens hjälp berättar V&S om och diskuterar olika vattenfrågor. Med sitt tilltal, musik och rekvisita har V&S skapat ett unikt koncept och en alldeles egen genre inom underhållning för barn.

(KR) 11.00 Guidning av Markuskyrkan med start i kyrkorummet
Sébastien Corbari (arkitekt) och Karin Björkquist (fotograf) är författarna bakom boken ”Sigurd Lewerentz Pure Aesthetics” - en bok med unika bilder som de tagit under många år i Markuskyrkan. Guidningen sker med deras unika blick för detaljerna och det vackra tilltalet i kyrkan.

(U) 11.00-14.00 Visning av klocktornet. Upplev församlingens fantastiska klockor med manuell ringning tillsammans med några av församlingens ringare. Gå till klocktornet så finns någon där och kan visa.

(U) 11.00-14.00 Lunchservering. Det serveras enklare mat under taket in till Hörsalen.

(U) 11.00-15.00 Kaffestation. Hämta något varmt att dricka i Krubban ta en paus ute eller i foajéns café.

(KR) 12.00 Lunchkonsert
Församlingens musiker Eva Karpe och Åsa Schmidt möter unga musikerna Sixten Linton och Josef Isaac i en lunchkonsert.

(KR) 13.00 Guidning av Markuskyrkan med start i kyrkorummet

(F) 14.00-14.50 Öppen Mick
Kom och läs en dikt du skrivit en eller dikt du tycker mycket om. Kanske har du en limerick eller en haiku i byrålådan som du vill dela med dig av. Du får skriva upp dig på en lista hos en konferencier som sedan håller i tidsaspekten. Du behöver inte föranmäla dig, det är bara att dyka upp. Vill du bara lyssna är du såklart  också varmt välkommen!

(KR)15.00 Höstkonsert!
Musik av bland annat J H Roman, A Beach, C Gounod och 150-års jubilaren S Rachmaninov. Medverkande: Hillevi Martinpelto - sopran, Anders Jakobsson - violin, Eva Karpe - piano och Conny Holmgren - orgel.

SÖNDAG 15/10

(KR) 11.00 ”Himmelen inom” - En svensk folkmässa sammanställd av Anders Nyberg.
Medverkande: Karin Frölén sång och kulning, Maria Hultén fiol, Martin Mårtensson fiol, Anders Johnsson kontrabas, Madeleine Johansson flöjt, Markuskyrkans damkör Vox Marci och Markuskyrkans kammarkör under ledning av Eva Karpe och Åsa Schmidt. Präster är Jens Holmqvist och Hannah Hartell.  Kyrkmåltid efteråt.

(F) 13.00 Pilgrimspass - för dig mellan 7-9 år tillsammans med en vuxen.
Välkommen att pilgrimsvandra tillsammans med församlingen. Vi kommer vara både inne och ute och även att gå en kortare sträcka. Du får lära dig om Frälsarkransens pärlor och om kristen tro. Ibland går vi i tystnad och upptäcker livets mysterium tillsammans. Vi startar kl 13.00 i Forum i Markuskyrkan och vi avslutar vid 14.30. Ingen anmälan - bara att dyka upp!

(KR) 14.00 Önskepsalmen med Svenska psalmjazztrion och Markus stämmor.
När psalmer och jazz möts uppstår allt ifrån vackra ballader till svängig jazz. Under Kulturscen Markuskyrkan har du dessutom möjlighet att påverka innehållet i konserten: önska din favoritpsalm senast fredag 13 oktober via denna länk! Medverkande: Svenska Psalmjazztrion består av Jonathan Fritzén-piano, Martin Östholm-bas och Niklas Bodin-trummor. Markus stämmor är en seniorkör som övar varannan vecka i Markuskyrkan.

Ingen kostnad. Med reservation för ändringar.