Sedan december 2019 sprids i Kina ett nytt coronavirus. Sjukdomen som viruset orsakar har fått namnet covid-19.

Om Coronaviruset (covid-19)

Nyhet

Med anledning av Corona-virusets fortsatta spridning och den utveckling som skett på sistone, ställer Skärholmens församling in alla gruppverksamheter och all öppen verksamhet.

Med anledning av Corona-virusets fortsatta spridning ser Skärholmens församlings verksamhet annorlunda ut den kommande tiden. Eftersom vi i nuläget inte har möjlighet att samlas till gemenskap såsom vi brukar, inleder vi ett arbete med att ringa runt till våra äldre församlingsmedlemmar (över 70 år). Vi försöker nå alla, men om du inte blir uppringd de närmaste veckorna är du naturligtvis välkommen att själv ringa församlingen.

Du kan ta del av digitala gudstjänster på Skärholmens församlings hemsida. Till följd av de nya allmänna råden firas inga söndagsgudstjänster i Skärholmens kyrka eller Bredängs kyrka. Skärholmens kyrka är öppen för bön och enskild andakt vardagar kl. 10.00–15.00, lördagar 12.00-14.00, samt söndagar kl. 11.00–13.00. Under gudstjänsttid på söndagar spelas den digitala andakten upp i kyrkorummet och då finns präst, musiker och vaktmästare på plats. Personalen hjälper att hålla Coronasäkert.

Uppdateringar i programmet hittar du här, på församlingens hemsida.

För senaste nytt gällande coronaviruset, besök Folkhälsomyndighetens hemsida.

på olika språk (pdf):

På svenska: Information till resenärer
På engelska: Information for travellers
På kinesiska: 旅游者信息
På persiska: اطالعات برای مسافران
På arabiska: ﻣﻌﻠوﻣﺎت ﻟﻠﻣﺳﺎﻓرﯾن
På dari: ﻣﻌﻠوﻣﺎت ﺑرد مسافرینو لپاره معلوماتای اﻓراد ﻣﺗﻘﺎﻋد/ﺑﺎزﻧﺷﺳﺗﮫ
På somaliska: Waxaa laga soo turjumay af-iswiidhish
På finska: Tietoa matkustajille
På tigrinja: ሓበሬታ ንገየሽቲ
På pashto: د مسافرینو لپاره معلومات
På kurmanji: AGAHDARÎ JI BO RÊWIYAN
Källa: Folkhälsomyndigheten

detta görs i Skärholmens församling:

Under rådande omständigheter ställer vi in vissa gruppverksamheter och öppen verksamhet i våra båda kyrkor tills annat annonseras.

Detta är givetvis tråkigt för oss alla, men beslutet bottnar i en omsorg för våra medlemmar, där många tillhör riskgrupper. Församlingens kyrkor i Bredäng och Skärholmen håller som vanligt öppet för bön och ljuständning.

Präster och andra som tjänstgör i församlingen följer för närvarande nya riktlinjer och kan komma att ge särskilda anvisningar när gudstjänst firas.

Folkhälsomyndigheten uppmanar alla att vara uppmärksamma på symptom, och att stanna hemma vid sjukdomskänsla. Det gäller såväl arbete som privat – inklusive all verksamhet som Skärholmens församling bedriver. Om du är sjuk ska du vända till dig sjukvården. Skulle sjukdom hindra dig från att besöka våra gudstjänster, hänvisar vi till den tevesända gudstjänsten i SVT2 på söndagar kl. 10.00. Den kan även streamas när så önskas på SVT Play

Allmänna råd:

• En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  •  Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.
  • Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.
Undvik att bli smittad och att smitta andra.