Foto: Magdalena Vogts

Varmt välkommen till Syföreningsdagar 2023

25,26 och 27 april på Stiftsgården Flämslätt. (Du komme till en dag)

Den modiga kyrkan i Myanmar!

Årets huvudtalare är Magdalena Vogt som tillsammans med sin familj varit utsänd från Act Svenska kyrkan till Myanmar. Magdalena berättar med inlevelse utifrån egen erfarenhet om en modig och kämpande kyrka och om människor som lever i ett land utsatt för våld och förtryck … men också om människor och en kyrka med ett hopp om ett bättre och annorlunda liv. Ett hopp som de är beredda att kämpa för.

Magdalena Vogt som tillsammans med sin familj varit utsänd från Act Svenska kyrkan till Myanma Foto: Magdalena Vogts

Magdalena har också med sin fotoutställning ”Jag är rohingya”. Där porträtteras människor som flytt militärens brutalitet i Myanmar. De har det gemensamt att de eller deras barn nu kan gå i skola i flyktinglägren, tack vare det utbildningsprogram och de ”barnklubbar” som Act Svenska kyrkan stöttar.

Här kan du läsa ett reportage om Magdalena Vogt

Syföreningar, secondhand-butiker, kaféer och andra aktiviteter i församlingar och pastorat har ett stort internationellt engagemang och är en av Act Svenska kyrkans viktigaste stöttepelare. Utan engagemanget skulle inte Act Svenska kyrkan kunna uträtta något tillsammans med systerkyrkor och andra partner utomlands. Men hur gör alla dessa grupper för att samla in pengar? Och vilka är dom? I ett seminarie på eftermiddagen så berättar vi för varandra genom att dela erfarenheter, idéer och tankar med varandra. Vill du berätta om din grupp så meddelar du detta till Urban Jormeus (se nedan).Dagen ramas som vanligt in med mässa, lunch och kaffe med många tillfällen att umgås och ha trevligt på trivsamma Flämslätt stiftsgård när våren är som allra bäst.

Anmälan är stängd.

PROGRAM

09:30 Kaffe serveras
10:00 Välkommen och andakt
10:15 Föredrag ”Den modiga kyrkan i Myanmar!”
11:15 Utställningar, lotterier och sedan lunch
13:00 Seminarier