Foto: Johannes Söderberg/SVT

Helgmålsringning i Skara domkyrka

Lördag 4 december 2021 kl. 17.50-17.55 SVT 1

Inför den andra söndagen i advent utgår domkyrkokomminister Anna Thyr från Skara domkyrkas stora kyrkklockas öde.

”Här ovanför, några våningar upp, hänger Skara domkyrkas storklocka som är från 1700-talet. En gång på 1800-talet skulle man justera storklockans upphängning. Klockan släppte då från sitt fäste och slog i tornrummets golv. Två stora bitar slogs av från slagringen på klockan. De förvaras här i domkyrkan, i ett av tornrummen och de väger omkring 30 kilo var. Efter den incidenten har domkyrkans storklocka två grundtoner, som nu ljuder tillsammans”, berättar prästen Anna Thyr.
”Längst ner runt kanten av slagringen på storklockan finns delar av psaltarpsalm 150 ingjutet. Första versen lyder: ”Halleluja! Prisa Gud i hans helgedom, prisa honom i hans höga himmel”. Ordet ”Halleluja” slogs bort som en av de två bitarna.
Vi har alltså ett brustet ”Halleluja” här i domkyrkan. Så är det också i våra liv - det finns både helighet och brustenhet i varje människas liv. Den andra söndagen i advent påminner vi oss om att Guds rike är nära. I episteltexten nämns just två av Guds egna grundtoner: Gud är rik på medlidande och barmhärtighet. Gud vill genomsyra hela vårt liv - både det som är helt och klart, men också det som är brustet”, avslutar domkyrkokomminister Anna Thyr.

Skara domkyrka har rötter från 1000-talet och Skara stift är landets äldsta, ännu fungerande organisation med en mer än 1000 år lång historia. Domkyrkans unika kyrkfönster utformades av konstnären Bo Beskow och glasmästare Gustav Ringström mellan åren 1945-1976.

Nästa veckas helgmålsringning sänds från Luleå domkyrka där domkyrkokomminister Anne Simonsson talar om ett inre, angeläget vägröjningsarbete.

Pressrelease
Sveriges Television AB