Nu lyser ljustornet i Skallsjö kyrka igen!

Skallsjö kyrka är känd för sitt ljustorn. Som en fyr längs E20 lyser ljustornet i kyrkoårets färger. Ljuset är en guide i mörkret. Det är vackert och lite undervisande, på en och samma gång.

När ljustornet tänds igen, under pingsthelgen lyser det rött. Det är pingstens färg. Det är den heliga Andens färg. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro i världen.

När tornets släcktes den 19/10 2022 gjordes det som en symbolhandling i solidaritet med anledning av den energikris vi befann oss.

Energipriserna har aldrig varit så höga som under 2022. EU-länderna antog därför en krisförordning för att hantera de höga energipriserna och Energimyndigheten i vårt land lanserade kampanjen ”varje kilowattimme räknas”.

Ett släckt ljustorn ville förmedla solidaritet. Ett tänt ljustorn vill förmedla hopp. Oavsett om ljustornet lyser eller inte så förmedlas alltså ett budskap.

Solidaritet och hopp, båda sakerna är livsviktiga för mänskligheten och för människan. Solidaritet – att vi bryr oss om varandra, Hopp – att vi har framtidstro. Precis det som den heliga Anden vill väcka i oss.

När nu tornet lyser rött i pingstveckan (och i andra färger under andra helger) låt det påminna oss om att Gud finns både mitt ibland oss och inom oss.

Thomas Lundblad, kyrkoherde