Två glada äldre kvinnor sitter bredvid varandra och syr.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

17 skäl att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst - och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en kyrkoavgift som används till många viktiga verksamheter. Om du funderar över utträde ur Svenska kyrkan skulle vi därför vilja be dig att först läsa om 17 av de insatser som ditt medlemskap möjliggör:

1. Kyrkans öppna förskola och andra aktiviteter där små barn och deras föräldrar kan mötas
  2. Hembesök och sjukhusbesök för att stötta sjuka eller människor i kris
  3. Gemenskapsträffar för äldre och ensamma
  4. Jourhavande präst som människor i krissituationer kan kontakta under den tid på dygnet då många andra resurser är stängda
  5. Arbete i krissituationer med lokala kriscentrum, samtalsstöd m.m.
  6. Själavårdssamtal när livet känns tufft och man behöver någon att prata med
  7.  Gratis eller subventionerad familjerådgivning
  8. Olika projekt för stöd till människor i arbetslöshet
  9. Ett rikt musikliv med körer och musiker
  10. Underhållet av våra kyrkobyggnader och kulturarv
  11. Stöd till människor på flykt, både i Sverige och utomlands
  12. Stöd till de som sörjer
  13. Stöd till människor som är nya i Sverige att lära sig svenska och komma in i samhället
  14. Tillfälligt ekonomiskt stöd när det verkligen krisar
  15. Stöd till svenskar som befinner sig utomlands
  16. Stöd inom vård, försvar, universitet och fängelser
  17. Bidra till Act Svenska kyrkans arbete vid katastrofer, men också bidra till kyrkans olika biståndsprojekt
En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Gudstjänstbesökare i en fullsatt kyrka.

Räkna ut din kyrkoavgift

Största delen av din kyrkoavgift går till arbetet i din lokala församling. Genom att betala kyrkoavgiften är du bland annat med och stödjer öppna förskolor, gemenskapsträffar för äldre, arbete för människor i utsatta situationer och underhållet av våra kyrkobyggnader. Din kyrkoavgift styrs av din inkomst och var du bor, här kan du räkna ut hur just din kyrkoavgift ser ut.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.