Sjätte sinnet

Invigning av sjätte sinnet 2022 sker 5 juni 2022

När Västerås stift för sjätte gången öppnar kyrkorna för samtidskonst på temat Sjätte sinnet erbjuds besökaren en unik möjlighet till fördjupning. I rum formade av äldre tiders uttryck för existensens djupaste frågor får vi möta vår tids uttryck för livets brottning. Vilka är de existentiella frågorna idag? Vilka symboler väljer konstnärer för att uttrycka hopp och mening?

2022 års konstnärer och kyrkor

Sjätte sinnet 2022 bjuder på 6 olika konstnärer i 6 kyrkor.

Biskop Mikael Mogren om Sjätte sinnet

Sjätte sinnet är Västerås stifts stora konstsatsning. Vart tredje år inbjuder stiftet konstnärer att ställa ut sin konst i ett antal utvalda kyrkor i Dalarna eller Västmanland.

Skörhet och styrka

Utmaningen är att hitta rätt konst till rummet – och rätt rum till konsten. Jag har funnit konstnärskap som har starka erfarenheter med sig – och konst som är förträfflig i sitt utförande.

2022 års katalog

Ladda ner 2022 års katalog och läs mer om årets konstnärer och kyrkor.

Sjätte sinnet – en exposé

Svenska kyrkan i Västerås stift skapade Sjätte sinnet för att ge konst från vår egen tid betydelsefulla platser i kyrkor. Ingen vet – och alla anar – vad det sjätte sinnet är: Det som tillför tillvaron ännu en dimension

Tidigare Sjätte sinnet

Sjätte sinnet har pågått sedan 2007 med tre års mellanrum. Under den här tiden har 42 konstnärer ställt ut i nästan lika många kyrkor och kapell. På den här sidan har vi samlat ihop de tidigare sinnet. Du hittar bland annat den katalog som producerats inför varje utställningsår.

The Sixth Sense

The Sixth Sense shows art from our time, in churches from different centuries. For as long as people have been Christians they have engaged artists to interpret the important questions of life.