Vandringar med naturen som sällskap

Kultur-, natur - och pilgrimsvandringar i Sigtuna med omnejd!

Lördag 2/10: Pilgrimsvandring i Ingegerds fotspår

Följ med på vandring längs den vackra natur- och kulturhistoriska Ingegerdsleden. Ingegerdsleden, som uppkallats efter Ingegerd, är en 11 mil lång pilgrimsled som går mellan Storkyrkan i Stockholm, via Mariakyrkan i Sigtuna, till Domkyrkan i Uppsala. Leden slingar sig genom Upplands vackra natur och sträckan, som delats in i 7 etapper, går på skogsstigar, gång- och cykelvägar och gamla landsvägar, mellan medeltidskyrkor, fornlämningar, gamla bondbyar, slott, herresäten och sjöar. En av dessa etapper passerar igenom destinationen Sigtuna med en sträckning från Rosersbergs slott till Mariakyrkan i Sigtuna.

Samling och start: 09.30 vid Rosersbergs slott

Mål: Sigtuna Mariakyrka. Vandringen räknas ta 4-5 timmar. Mottagning i S:t Olofs ruin intill Mariakyrkan. Vid ankomst, utdelning av pilgrimspass och pilgrimsmärke.

Har du frågor, kontakta: sigtuna.forsamling@svenskakyrkan.se

Vandringen sker i tre grupper uppdelade beroende på i vilken takt man vill vandra. Vandringsledare finns med till varje grupp.

Lunch kan ätas på Steningebruk i Steninge slottsby eller som medhavd matsäck.

Samarrangemang av Destination Sigtuna, Sigtunastiftelsen, Sigtuna Museum & Art och Sigtuna församling.

Världens Barn:
Att delta på vandringen är kostnadsfritt men det kommer att finnas möjlighet att ge en frivillig avgift till Världens Barn som detta år samlar in pengar till barn som på grund av Coronapandemins effekter inte kommer tillbaka till skolgång. Använd QR koden nedan om du redan nu vill ge ditt bidrag.