I Sigtuna förvaltar vi ett andligt världsarv. Hela staden är full av berättelser: tidigkristna gravlämningar, ruiner och runstenar med kors på ger oss en bild av Sigtunas viktiga roll vid tiden för Sveriges kristnande för tusen år sedan.
SIGTUNABON SOM VERKADE FÖR FRED I KRIGETS UKRAINA
Olof Skötkonung regerade från Sigtuna och slog sina mynt just här. När han döptes år 1008 i Husaby källa ska hans då åttaåriga dotter Ingegerd ha varit med. Ingegerd kom senare att gifta sig med storfursten Jaroslav i Kyiv, och blev där en person som verkade för fred. Behovet av fred i Kyiv är tyvärr ett smärtsamt aktuellt tema även i våra dagar.
Ingegerd från Sigtuna gick mot slutet av sitt liv i kloster och tog då namnet Anna. Efter sin död blev hon helgonförklarad och vördas framför allt i de ortodoxa kyrkorna som heliga Anna av Novgorod.
DEN KRISTNA TRONS TYDLIGA AVTRYCK I SIGTUNA
Mariakyrkan i Sigtuna bär på ett särskilt sätt upp det andliga världsarvet. Här finns spår av åtta sekler av tro och tillbedjan, där olika tider har satt sina avtryck. Till den kristna trons avtryck i vår stad hör också olika uttryck för vilja till förnyelse. Frikyrkor som rest sina kapell och Sigtunastiftelsen, där Manfred Björkquist var en förgrundsgestalt.
Klockstapeln på Klockbacken talar med sina ringningar för fred klockan 10 och 16 varje dag, samt i samband med gudstjänsterna i Mariakyrkan. Det finns också andra klockstaplar i Sigtuna församling, som ringer då och då: vid Haga kyrka, Wenngarns
slottskapell, Olov Hartmans studiokyrka, Brännbogården, liksom vid Sigtunastiftelsen och folkhögskolan.
ALLT PEKAR MOT PÅSKENS BUDSKAP OM JESUS
Allt detta – som vi alla kan se och höra här i Sigtuna – pekar mot det stora världsarvet av tro: berättelsen om Jesus från Nasaret. I kyrkan berättas, firas och gestaltas Jesu liv och hans förkunnelse genom de gudstjänster som firas vecka efter vecka och vid de kyrkliga högtiderna. När vi nu närmar oss påskens högtid vill jag inbjuda dig som läser dessa rader att ta del av det stora påskdramat som Stilla veckan och påskhögtiden gestaltar.
SÅ FIRAS PÅSKEN I SIGTUNA FÖRSAMLING
Palmsöndagen, i år den 10 april, inleder Stilla veckan med att vi minns den dag då Jesus red in i Jerusalem på en väg beströdd med palmkvistar. Vi börjar högmässan i S:t Olofs ruin och går sedan in i Mariakyrkan. Samma kväll framförs J S Bachs Johannespassionen med kör, solister och orkester – årets största musikhändelse i Mariakyrkan! De följande dagarna är stilla dagar i kyrkan: måndagen, tisdagen och onsdagen inleds med en enkel morgonmässa och på kvällarna hålls passionspredikningar utifrån evangelisten Lukas skildring av Jesu lidandes väg.
DE TRE HELIGA PÅSKDAGARNA
Tiden från Skärtorsdagens kväll till och med Påskdagen kallas ibland de tre heliga påskdagarna. De många gudstjänsterna under dessa dagar kan ses som en helhet, en enda lång gudstjänst med några avbrott. Under dessa gudstjänster följer vi hur Jesus går från död till liv. På Skärtorsdagen firar vi den sista måltiden – nattvarden –
som Jesus firade med sina lärjungar och som fortsatt att firas i kyrkan sedan dess. Mässan avslutas med att all lös utsmyckning i kyrkan plockas bort och att alla ljus släcks, så att kyrkan står som avskalad och tom inför Långfredagens åminnelse av Jesu död. På Långfredagen är det tre gudstjänster i Mariakyrkan. Klockan 11 samlas vi till gudstjänst inför Jesu kors. Klockan 15, vid tidpunkten för Jesu död, får vi ta del av Stabat Mater av Pergolesi, översatt till svenska. Verket är en hymn om Marias lidande, där hon står vid sin sons, Jesu kors. Långfredagens sista gudstjänst, klockan 18, hålls vid kyrkans påsklandskap och firas till minne av Jesu begravning.
FRÅN MÖRKER TILL LJUS – FRÅN DÖD TILL LIV
Under hela Påskaftonen är Mariakyrkan stängd, likt en tillsluten grav. Men så klockan 23 samlas vi till påsknattsmässan, en gudstjänst som innehåller sånger och böner som har följt kyrkan sedan urminnes tider. Kyrkan är först helt mörk. Men sedan tänds påskljuset och ljuset sprids till alla gudstjänstbesökares ljus, varefter hela kyrkan tänds upp. Detta är ett dramatiskt sätt att gestalta det under som endast natten själv fick se, hur Kristus uppstod från de döda.
ETT PÅSKFIRANDE MED ”EXTRA ALLT”
Firandet fortsätter sedan i Påskdagens högmässa klockan 11, som är en gudstjänst med extra allt: kör, mässingsmusik och jublande påskpsalmer. Alla inbjuds även till påskfest på församlingshuset Munken efteråt. Påskfirandet i Mariakyrkan visar på insidan, ja det djupare innehållet, i det andliga världsarv som Sigtuna församling förvaltar. Vi har en levande Gud, som vill leda oss från mörker till ljus, från död till liv, och Jesus har lovat att vara med oss alla dagar till tidens slut. Det är värt att fira. Jag hälsar dig varmt välkommen att delta i påskfirandet här i Mariakyrkan i Sigtuna!