Interreligiös miljödag 2020

Här finns inspelat material från den interreligiösa miljödagen 2020

På denna sida finns länkar till inspelat material från den interreligiösa miljödagen 2020 i Sigtuna församling. Nedan är klickbara länkar som går till Sigtuna församlings Youtube, där miljödagen också finns ordnad som spellista.

1. Kyrkoherde Jakob Tronêt hälsar välkomna. Därför arrangerar Sigtuna församling denna dag för andra året i rad.

2. Biskop Karin Johannesson introducerar. Vad vi vill nå fram till denna dag?

3. Judiska perspektiv på naturvetenskap. Ira Löfman, naturvetare och konstnär.

4. Peter Halldorf om skapelsens miljö som relaterad till det Gamla Testamentets profetiska skrifter. Peter Halldorf är en känd teolog, pastor, författare, kommunitetsledare och publicist.

5. Därför sörjer jorden - ett kristet perspektiv på inkarnation och skapelseansvar, Peter Halldorf.

6. Hälsningar från biskop Tomas från det koptiska-ortodoxa klostret Anafora vid ökenvägen mellan Kairo och Alexandria.

7. Lokala perspektiv. Salim Govani från den Shiamuslimska församlingen i Sigtuna kommun.

8. Resultatet från tre timmars överläggningar hemma hos påven Franciskus i Rom om nya lagar som ger naturen globala och juridiska rättigheter. Pella Thiel, samordnare av kampanjerna om naturens rättigheter och EndEcocide i Sverige. Christer Larsson, journalist och projektledare.

9. Vad säger Islam om ansvar och samverkan nationellt och globalt kring vården av skapelsen? Emin Poljarevic, förste docent och associerad professor i religionssociologi och lektor i islamisk teologi och filosofi, Uppsala Universitet.

10. Panelsamtal. Karin Johannesson, Peter Halldorf, Ira Löfman och Emin Poljarevic.

11. Isak Stoddard, doktorand och kurskoordinator vid CEMUS (centrum för miljö- och klimatforskning) vid Uppsala Universitet.

12. Avslutande ord, Jakob Tronêt, kyrkoherde i Sigtuna församling.

13. Vesper i Jazzton - rop och längtan. Delar av den vesper som avslutade miljödagen med musik tonsatt av Greger Fellin och texter utvalda av Gunnar Weman. Medverkande: biskop Karin Johannesson, Jakob Tronêt, Ira Löfman, syster Karin (Alsike kloster), Emin Poljarevic. Greger Fellin saxofon, Fredrik Hermansson piano, Palle Solinger bas, Sigtuna sångensemble.