Foto: Emelie Simmons

Trädgårdsarbete i anrik miljö

Sedan i våras tar Stockholm Trädgårdstjänst hand om växter och naturmark på Skogsö och området runt Uppenbarelsekyrkan. När vi möter dem är de i full färd att beskära stamskott, kratta grusgångar och klippa ner grenar.

AnnLou Moberg fnasar bort stamskotten på gullregnet. Under skotten hittar hon en vacker murgröna. – Vi berättar gärna vad vi gör. Besökare är alltid välkomna att ställa frågor till oss, säger hon. Foto: Emelie Simmons

På Skogsö kyrkogård har gårdagens nederbörd inte påverkat miljön allt för mycket. Idag har därför personalen från Stockholm Trädgårdstjänst tid att beskära hasselbuskarna.
– Alla hasselbuskar ska formas som svampar, det är snyggt när de har lika form, säger Sam Millheden som arbetar på Skogsö.

Innan varje arbetspass tar han och arbetsledaren AnnLou Moberg en promenad runt Skogsö kyrkogård för att se vad som behöver åtgärdas akut samt planera för den kommande veckan. Idag träffar vi henne uppe vid Uppenbarelsekyrkan där hon krattar grusgångar efter gårdagens skyfall.
– Vi måste utgå från dagens behov när det handlar om trädgård och natur. Kanske ett djur har sprättat mossa, eller att det ser skräpigt ut med kottar och
tallbarr. Det ska vara fint, välordnat och trevligt, säger hon.

Tre dagar i veckan finns Stockholm Trädgårdstjänst på Skogsö och området runt Uppenbarelsekyrkan. Foto: Emelie Simmons

Sedan i våras är Stockholm Trädgårdstjänst ansvarig för växter och naturmark på Skogsö och området runt Uppenbarelsekyrkan.
– Vi pratar gärna med besökarna och berättar vad vi gör. Man är alltid välkommen att ställa frågor till oss, säger AnnLou.
AnnLou har arbetat tio år åt Stockholm Trädgårdstjänst, men intresserade sig redan i början av 90-talet för trädgårdsarbete. På företaget arbetar idag ett 30-tal anställda med erfarenhet av att sköta trädgårdar och fastigheter för både privatpersoner, företag och föreningar. De maskiner som behövs för att sköta Skogsö är eldrivna för att göra så liten miljöpåverkan som möjligt.
– Kyrkogården är en speciell miljö som skiljer sig från det vanliga. Vi ska ha välvårdad naturmark på Skogsö men gräsmattorna får inte vara för vildvuxna, vårblommorna måste få synas i sin fulla prakt. Vi följer naturens gång och årstiderna, det är då naturmarken mår som bäst. Vi vill ge växter bra förutsättningar, och det kan ta en tid innan det ger resultat. Det tar också tid att lära känna en trädgård med dess växter, säger hon.

Sam Millheden formar till hasselbuskarna på Skogsö. Han har tidigare arbetat på Lidingö kyrkogård och tycker om den kyrkliga miljön. – Det kändes fint att få komma hit och ta hand om Skogsö, säger han. Foto: Emelie Simmons

Kyrkoherde Lars Viper är nöjd med lösningen. Han menar att Skogsö är en speciell plats som kräver en gedigen kunskap inom trädgårdsvård.
– Vi är en liten församling där entreprenad passar oss bra. Vi ville kvalitetssäkra växtmiljön och fann då denna lösning, säger han.
Han hoppas att det ska bli en bättre trädgårdsmiljö och att besökare ska uppleva Skogsö som en vacker och vilsam plats.
– Vi vill bibehålla en kvalitativt vacker och skön miljö, fortsätter han.
Under året har gångarna på Skogsö asfalterats för att öka tillgängligheten för besökare och kapellet har målats om, samt att parkering och entré ska rustats upp.

AnnLou kämpar på med gullregnet vid kyrkan som har alldeles för många stamskott. Hon knipsar av en kvist i taget med sin sekatör.
– Det här är veckans bästa arbetsdag, en lisa för själen. Man är utmattad vid hemgång, då har kroppen fått jobba, avslutar hon.

Om Skogsö

På Skogsö arbetar Stockholm Trädgårdstjänst måndagar, onsdagar och fredagar. En gång i veckan tar de hand om planteringarna runt kyrkan. Gravar med gravskötselavtal med Saltsjöbadens församling sköter Spira Trädgård om.

Begravningsverksamheten sköts av församlingen. Micke Jakobsson, som samordnar begravningsverksamheten tillsammans med två vaktmästare, och har expeditionstid på måndagar. Har du frågor om gravar kontakta församlingsexpeditionen tel 08 -748 19 00.

För 100 år sedan invigdes Skogsö av dåvarande kyrkoherden Nils Widner.
På grund av pandemin kommer jubileet firas under 2022. Mer information
om jubileet kommer under våren 2022.