Foto: Ulrica Hamrin

Meditationsvandring

Nu finns en enkel meditationsvandring på Skogsö som utgår från Psaltaren 23.

Skogsö är en omtyckt plats för rofyllda strövtåg och enskild meditation. Speciellt våren är en härlig tid när naturen skjuter fart. På Skogsö finns nu en enkel meditationsvandring som utgår från Psaltaren 23.

Vandringen börjar vid entrén vid Skogsö kyrkogård, sedan går den ner till vattnet vid minneslunden och utmed vattnet. Vandringen består av sex meditationer. Man kan stanna vid en av texterna eller gå hela rundan. Vandringen går bra att del av med barnvagn och rullstol.

Ulrica Hamrin om vandringen

Tycker du om att vara ute och promenera? Nu kan du prova det i kombination med meditation på Skogsö, en enkel meditationsvandring.

För mig är det just kombinationen av rörelsen i promenaden med text, bild och ljud som hjälper mig att stanna upp. Stanna upp och ge mig själv tid att känna lugn, känna in min kropp, omgivning och natur. För det är just det meditation handlar om att stanna upp och vara just där du är. Att meditera och uppleva med öppna sinnen ensam eller tillsammans med andra, det ger möjlighet att fylla på med livskraft. Naturen som naturligt gör sig påmind genom ljudet av fåglar, vatten, vinden, regn, sol, grusknastret som ger ett lugn och återhämtning. Under vandringen kan man sätta sig ner en stund och låta text och bild tala och fundera på hur det landar i mitt liv, kanske passa på och ta bort stenen ur skon.

Meditationsvandringen på Skogsö utgår från Psaltaren 23. Herren är min Herde, ingenting skall fattas mig. En fantastisk text som inger hopp, mod och är tröstande, enkel och full av mening. Texten är lätt att lätt att ta till sig och förhålla sig till och bilderna som valts till texten förstärker.

Har du inte möjlighet att bege dig till Skogsö skickar jag med en enkel andningsövning som du lätt kan göra själv. Sätt dig skönt och andas in genom näsan och räknar till tre sen andas du ut genom näsan och då räknar du till sex. Utandningen blir längre och du kommer känna hur du grundar din andning och hur ett lugn infinner sig. Den övningen kan du göra var som helst och när som helst flera gånger per dag.

Varmt välkomna till vandringen!

Ulrica Hamrin, församlingspedagog