Foto: Johannes Frandsen

Historiskt mottagande

På pingstdagen 31 maj togs kyrkohandboken i bruk på fem minoritetsspråk: mieänkieli, nordsamiska, sydsamiska och lulesamiska och hela kyrkohandboken på finska. Detta uppmärksammades och firades i en digital gudstjänst från Storkyrkan. Gudstjänsten finns nu att se i efterhand.

Medverkande: Andreas Holmberg, biskop Stockholms stift Kristina Ljunggren, domkyrkokaplan Mikael Halldin, diakon domkyrkoförsamlingen Martti Paananen, kyrkoherde Finska församlingen Eila Kastu, diakon Finska församlingen Mattias Wager, domkyrkoorganist NikAnnika Märak, jojk

Gifta sig och fira gudstjänst på sitt eget språk

Gifta sig på meänkieli, döpas på sydsamiska eller konfirmeras på finska – från pingstdagen, den 31 maj, är detta möjligt i hela Svenska kyrkan. Då tas kyrkohandboken i bruk på fem nationella minoritetsspråk: finska, meänkieli, nordsamiska, lulesamiska och sydsamiska.