Närbild på vatten i ett vattendrag. Ovanpå ligger texten: "Botvid och miraklerna – Helgonkult då Sverige blev ett rike".

Film: Botvid och miraklerna

Nyhet Publicerad

Minnesdagen av Sankt Botvid, den 28 juli, uppmärksammas med premiären av Maja Hagerman och Claes Gabrielsons dokumentärfilm Botvid och miraklerna. Se filmen här!

I sommar är det 900 år sedan Sankt Botvid dödades. 900-årsminnet uppmärksammas på Botviddagen den 28 juli med en historisk dokumentär kortfilm där författaren Maja Hagerman och filmaren Claes Gabrielson ger sig ut på spaning efter helgonkulten kring Sankt Botvid.

Halvbild på Författaren Maja Hagerman och filmaren Claes Gabrielson som ler och tittar in i kameran.
Författaren Maja Hagerman och filmaren Claes Gabrielson berättar i sin film om de många spår efter Botvid och helgonkulten kring honom som de hittat.

De söker i medeltida handskrifter efter Botvidlegenden, finner noter till Botvids sånger som nog ingen sjungit sen medeltiden och upptäcker hans bild i många välbevarade mycket gamla kyrkor.

Spår av den märkliga historien om Botvid och miraklerna hittar de även ute i landskapet – bland gamla vägar och förkristna gravfält, och även inne i stenmurarna i de kyrkobyggnader som stått här sen medeltiden.

Se filmen här!