Corona- och influensavirus

Nyhet Publicerad Ändrad

Med anledning av den höga smittorisken väljer Svenska kyrkan i Salem i dagsläget att både ställa in, ställa om och ställa upp. Här kan du läsa om hur gudstjänster och verksamheter påverkas.

Denna sida uppdateras kontinuerligt. Senast uppdaterad 20 november 14.00.

Vi befinner oss på många vis i en unik situation då vi drabbats av Covid-19 pandemin och stor oro och villrådighet råder. Vi får lyssna till myndigheternas direktiv och försöka se hoppfullt på den svåra situation som vi befinner oss i just nu.

Smittorisken bedöms återigen som hög och Svenska kyrkan i Salem följer myndigheternas riktlinjer. Därför uppmanar vi dig som känner dig hängig eller om du tillhör någon av riskgrupperna att stanna hemma. Vi uppmanar också församlingsbor att begränsa sina sociala kontakter och undvika folksamlingar i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendation.

I dagsläget väljer vi att:

• Pausa alla verksamheter.

• Fira gudstjänst digitalt. Du kan fortfarande fira gudstjänst tillsammans med Salems församling. Söndagar 11.00 sänds gudstjänsten via Facebook, besök www.facebook.com/SalemsForsamling

• Påminna alla om extra god handhygien genom handtvätt.

I samverkan med Salems kommun hjälper Salems församling till med inköp och hemkörning av matvaror och receptfria läkemedel till de äldre i kommunen. För mer information och vidare instruktioner kontaktar du kommunens äldrelots, Anneli Ritter. Du når henne på 08-532 594 89 helgfri vardag 10.00–14.00. Läs mer om hjälpt med inköp till äldre i kommunen.

I situationer som denna kan ensamhet och oro kännas extra tung och behovet av att prata med någon blir större. Du är alltid välkommen att ta kontakt med någon av församlingens präster och diakoner. Kontaktuppgifter till präster och diakoner hittar du längst ner på den här sidan. Under kvälls- och nattetid finns jourhavande präst tillgänglig, ring 112 och fråga efter jourhavande präst.

Få av oss har tidigare upplevt en situation som denna och det är utmanande. Men scenarios som detta har funnits i kyrkans historia flertalet gånger och kyrkan har stått fast och kvar.
Så måste vi också göra.
Jag är övertygad om att vi kommer att klara det.

Med önskan om Guds välsignelse,
Jennie Wall