En pump handsprit står framför en ask med stearinljus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pastoratets gudstjänstliv och verksamhet i pandemitid

Kyrkoherde Sussie Kårlin informerar om det aktuella läget juli 2021.

Lättade restriktioner från 1 juli

Den 1 juli lättades ytterligare en del restriktioner och numera är det möjligt att samla upp till 300 personer till en sammankomst inomhus om folk erbjuds anvisade platser och varje sällskap på 1-4 personer har minst 1 meters avstånd till nästa sällskap. Det betyder att olika lokaler kan ha olika max antal besökare.

Vi har mätt upp våra lokaler och fastställt att det är möjligt att rymma upp till 100 personer (exkl. medverkande) i Åby kyrka och 40-50 personer (exkl. medverkande) i Ryssby kyrka. (Skillnaden i Ryssby kyrka beror på om människor kommer i sällskap om flera eller ensamma).

Ovan nämnda deltagarantal gäller alltså vid alla våra söndagsgudstjänster och andra samlingar, t ex vigsel, dop, begravning och konserter fram till dess att nya lättnader sker i samhället. Kyrkvärdar kommer finnas till hands för att anvisa deltagare plats vid våra arrangemang.

Från och med 1 juli är det också åter möjligt att låna ut/hyra ut våra samlingslokaler i Åbygården i Läckeby och Mariagården i Rockneby. Även här finns uppmätta siffror för hur många som får befinna sig i lokalerna samtidigt. Är du intresserad av att låna/hyra lokaler så kontakta exp. för mer info.

Vi firar under sommaren gudstjänst kl. 10.00 på söndagarna - varannan vecka i Åby och varannan vecka i Ryssby. Annonsering sker via Kyrknytt, hemsida och predikoturen i dagspressen.

Har du funderingar eller frågor, kontakta
kyrkoherde Sussie Kårlin sussie.karlin@svenskakyrkan.se