Intervju med blivande brudpar

Malin och Conny

Grattis! Ni skall gifta er i sommar, hur känns det så här långt?
Tack! Det känns jättebra, och vi längtar verkligen.
Ni har valt att ha en vigsel i Svenska kyrkan, hur kommer det sig? Vad är det som gör att ni väljer Svenska kyrkan framför annan ordning av vigsel?
Jag, Malin, har varit väldigt aktiv inom Svenska Kyrkan genom åren, så det kändes väldigt självklart att då ha en kyrklig vigsel.
Ni har också valt att ha en egen präst, är det viktigt med relation till den som skall viga er?
Vi tycker att det är viktigt att prästen som viger oss känner oss väl för att kunna hålla vigseln så personlig som möjligt. Att ingå giftermål med någon är ingen liten sak, och därför känns det bra att prästen känner oss väl och att personkemin stämmer överens, eftersom att det garanterat kommer vara lite nervöst innan och under dagen.
Vilken slags vigsellokal har ni tänkt er?
Vi har valt ett litet kapell istället för en stor kyrka för att få dagen att kännas så avslappnad som möjligt.
Vad innebär det för er att ingå äktenskap?
För oss innebär det att vi lovar varandra att vi vill vara med varandra, i ur och skur. Vi lovar varandra att det finns en vilja att jobba på vårat förhållande och att vi vill älska varandra så länge det bara går. Det är ett löfte om att man vill vara tillsammans helt enkelt.
Vad är det viktigaste momentet i er vigsel? Och varför?
Löftena och ringväxlingen känns viktigast i vår vigsel. Eftersom äktenskapet för oss innebär att vi bekräftar och lovar att vi vill älska varandra tills döden skiljer oss åt, så känns löftena som det absolut viktigaste.

Intervju med Malin Jansson och
Conny Stiernborg, Gävle,