Bröllopsmusiken

"Det är levande musik som gör sig bäst i kyrkan."

Wagners bröllopskör från Lohengrin, Jeremiah Clarkes Trumpet voluntary,
Chicagos You’re the inspiration, Climb ev’ry mountain från Sound of music, Gustav Holsts Jupiter från The planets… listan kan göras lång med de vitt åtskilda alster jag har spelat under bröllopsförrättningar. Och då har jag bara varit yrkesverksam kantor i ett och halvt år!

Av de många festliga tillställningar som firas i kyrkans regi är ändå bröllopet den som utmärker sig mest. Önskemålen om musik är ofta djupt personliga och anknyter inte sällan direkt till en viktig tidpunkt i parets gemensamma historia. Att som musiker få ta del av detta är givetvis ett ärofyllt uppdrag tillika ett privilegium.

De flesta musikönskemålen är fullt genomförbara på orgel eller piano.
När det gäller att skapa en högtidlig och sprudlande stämning så är dock orgeln vida överlägsen sin mindre kusin – pianot kan helt enkelt inte mäta sig med orgelns imponerande akustiska kapacitet. Med det sagt är repertoaren som passar för orgeln desto snävare.

Man måste betänka att instrumentet uppfanns och frodades i en tid då musikidealen såg mycket annorlunda ut mot vad de gör idag. Det är förstås inte omöjligt att spela rock och pop på orgel, men risken är stor att det låter stötigt och krystat.

Det är levande musik som gör sig bäst i kyrkan. Visst finns det fullgoda musikanläggningar i det flesta kyrkor idag, men det är någonting som försvinner när länken mellan musik och åhörare inte längre är en musiker av kött och blod.
Självklart ska brudparets önskemål tillgodoses i största möjliga mån, även om det innebär att ingångsmusiken ljuder från ett par högtalare istället för tusentals orgelpipor. Likväl kan det vara en god idé att rådgöra med kantorn själv inför en vigsel.

Vem vet – kanske visar det sig att just er låt gör sig alldeles utmärkt på orgel?

Några förslag på psalmer

Guds kärlek är, Sv Ps 289, 1-2.
Den blomstertid nu kommer, Sv Ps 199, 3-5.

Dop och vigsel:
Upp ur vilda, djupa vatten,
Sv Ps 386.

Samkönad vigsel: