Foto: Bengt A Lundberg

Lär känna kyrkor i Uppsala stift via berättelser i Storyspot

Guidas genom människors livsöden och dramatiska händelser, i och runt våra kyrkor. Som t.ex. "Den mytomspunna Sikahällen" eller "Klenoden i Singö kyrka"

Uppsala stift har i sitt arbete med lärande och undervisning valt att samarbeta med företaget Storyspot för att berätta om människors livsöden, dramatiska händelser, i och runt våra kyrkor.
Dels finns ett enormt historiskt och kulturellt värde i berättelserna, men på det här sättet kan vi även lyfta fram bibelberättelser och kyrkans budskap.
Vi har nu möjligheten att nå de vi inte når i vanliga fall.

Från Roslagens östra pastorat finns idag fyra bidrag:
Singö kyrka - ”Fattigdom, en dyrbar klenod och en tröstande Maria”
Roslagsbro kyrka - ”S:t Erik berättar om sin osannolika historia, både som helgon och skulptur”
Sikahällen, Frötuna - ”Den mytomspunna ristningen av en 1000 år gammal gudstjänst”
Länna kyrka - ”När kyrkbåtarna trängdes i Länna”

Lyssna på berättelserna i Storyspot genom att ladda ner appen gratis där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Uppsala stift” i sökrutan. Lyssna hemma eller gör en utflykt och besök platserna.

Installera Storyspot

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon.
För att ta del av berättelserna behöver den alltså finnas installerad på din mobiltelefon.

Ladda ner Storyspot här:

Storyspot för Android