Foto: Anneli Ek

Öppen kyrka

Under sommaren har många av Roslagens östra pastorats kyrkor öppet. Välkommen att sitta ner en stund i det vackra kyrkorummet för en stunds avkoppling eller enskild andakt. Välkommen att besöka våra kyrkor i sommar!

Utöver tiderna som presenteras här kan kyrkan även vara öppen i samband med gudstjänster och förrättningar.

Välkommen att sitta ner en stund i det vackra kyrkorummet för en stund avkoppling eller enskild andakt.

Arholma kyrka

Kyrkan är öppen alla dagar. Ta passbåten eller så har du egen båt och kliv i land, vandra upp till kyrkan och njut av utsikten över havet. Gå in i kyrkan och glöm inte att skriva i gästboken.

Blidö kyrka

Kyrkan är öppen måndag­-fredag kl 10.00-15.00 (när kyrkvaktmästare finns på plats). I kyrkan finns bland annat ett votivskepp, en ­fregatt från omkring 1600-1650. En vacker och sällsynt sak.

Björkö-Arholma kyrka

Kyrkan är öppen på onsdagar 28 juni-2 augusti kl 12.00-15.00. Välkommen att titta på den vackra kyrkan med kormålningar av Harald Lindberg, sitt ner i stillhet, tänd ett ljus. Församlingen bjuder på fika.

Estuna kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 09.00-15.00. 10-28 juli är det öppen kyrka kl 10.00-15.00. Kaffeservering av sommararbetande ungdomar.
Här finner du bland annat ett rikt skulpterat altare, altarring och bänkar som är ett arbete utfört av norrtäljes­nickaren N.J. Dahlström 1764.

Frötuna kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 9.00-15.00. Frötuna kyrka är pastoratets äldsta kyrka, den äldsta delen är uppförd under 1100-talet.

Länna kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag 24-28 juli kl 12.00-15.00, kaffeservering och varje dag är det i ett program i kyrkan.  Kyrkan är värd ett besök, dels för den fantastiska omgivningen men inne i kan du se flera vackra medeltida utsmyckningar och där finns också det magnifika Bielkeska gravmonumentet från början av 1600-talet.
Länna församling har som enda församling i pastoratet en riktig kyrkbåt. Båten används bland annat vid söndagen i Länna kyrkvecka i slutet av juli. Det finns även möjlighet att boka båten i samband med bröllop i Länna kyrka och andra festligheter. Båten bokas via pastorsexpeditioen på tel 0176-799 00.

Norrtälje kyrka

Öppen måndag-fredag kl 9.00-15.00. Kyrkan ligger i de centrala delarna av Norrtälje. Titta in i kyrkan och se bland annat bilderna av Olaus Petri och Ansgar som står på var sida om koret, de skars 1940 av bildhuggaren Robert Nilsson och fundamenten figurerna står på är gjorda av trä från kyrkans gamla tornkonstruktion.

Riala kyrka och prästgård

Öppen kyrka 18-22 juli, kl 12.00-15.00.
Välkommen till guidning i Riala kyrka, se de gamla inventarierna, t ex de medeltida träskulpturerna.
Gå på upptäcktsfärd tillsammans med barnen.
Varje dag kl 12.00 middagsbön. Olika programinslag kl 12.30.
Tisdag: Prästen Göran Lundqvist berättar om sin tjänst i London.
Onsdag: Sång av Maria Ribeiro, ackompanjerad av Thomas Sving.
Torsdag: Kyrkogårdsvandring. Klockstapeln öppen.
Fredag: Visning av kyrkans silver­föremål.

I prästgårdsparken kan man vandra på meditationsstigen Frälsar­kransen. Kaffe och hembakt, loppis till förmån för Act Svenska kyrkan.

Roslagsbro kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 09.00-15.00. 10-28 juli är det öppen kyrka kl 11.00-16.00. Kaffeservering av sommararbetande ungdomar. Passa på att titta på altarskåpet från tidigt 1400-tal som är ett av landets äldsta.

Rådmansö kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 9.00-15.00. Under sommaren välkomnar vi till onsdagsträffar kl 13.00-15.00.
På kyrkogården finns en timrad röd stiglucka, dvs överbyggd port genom kyrkogårdsmuren. Den uppfördes 1770 när kyrkogården anlades och tjänstgjorde även som bårhus. Byggnaden är en av få bevarade knuttimrade stigluckor i landet.

Singö kyrka

Kyrkan är öppen på måndagarna 26 juni, 3, 10 och 17 juli kl 12.00-15.00. Måndag 24 juli-fredag 28 juli samt måndag 31 juli-fredag 4 augusti kl 11.00-16.00, andakt kl 12.00. OBS! Fredag 4 augusti är det öppen kyrka kl 12-13.
Ta en extra titt på det magnifika altarskåpet som är tillverkat i Lübeck på 1490-talet och har funnits i kyrkan sedan 1761. Skåpet är en gåva från grannförsamlingen i Harg.

Söderbykarls kyrka

Sitt ner en stund och titta på de fantastiska kalkmålningarna. Målningarna som är utförda omkring år 1500 illustrerar trosbekännelsen, Fader vår och Ave Maria samt de sju huvudsynderna.
Bönerna i Fader vår är ovanligt nog skrivna på svenska, de övriga på latin.
Evangelisterna samt de fyra stora kyrkofäderna finns också avmålade. Samtliga målningar i valven har aldrig varit överputsade och är därför väl bevarade vilket inte är fallet med väggmålningarna som tidigare varit övermålade.

Väddö kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 09.00-15.00. Veckorna 26-29, måndag-torsdag kl 12.00-15.00. Vid besöket titta gärna på kyrkans äldsta ­föremål – dopfuntsfoten. Den är av gotländsk kalksten och utförd omkring 1300. Välkommen att titta på den vackra kyrkan, sitt ner i stillhet, tänd ett ljus. Församlingen bjuder på fika.

Vätö kyrka

Kyrkan är öppen måndag-fredag kl 09.00-15.00. 10-28 juli är det öppen kyrka kl 11.00-16.00. Kaffeservering av sommararbetande ungdomar. Kyrkan ligger vackert belägen vid Vätösundet. Vackra senmedeltida kalkmålningar, troligen utförda av någon i ­Albertus Pictors ”skola”.

Ev. ändringar kan ske.