Foto: Lina Eriksson/IKON

Kyrkoherde, 100%

Roslagens östra pastorat i Uppsala stift söker kyrkoherde. Vår nuvarande kyrkoherde går vidare till nya uppgifter vid Uppsala stiftskansli. Varmt välkommen med din ansökan senast 15 maj.

Roslagens östra pastorat i Norrtälje kommun bildades 2018. Det består av tio församlingar med fem arbetsområden som leds av församlingsherdar med långtgående delegation från kyrkoherden. Pastoratet är välorganiserat och kan erbjuda en arbetsplats med kompetenta och kreativa medarbetare. Se gärna pastoratets hemsida för mer information om de olika verksamhetsområdena. Pastoratet har ca 90 anställda.

I pastoratet finns landsbygd, skärgård och tätorter. Norrtälje stad är den största tätorten med kommunkontor, sjukhus, kriminalvårdsanstalt och gymnasieskolor. Här har de senaste åren skett en stor nybebyggelse och mer är planerat. I pastoratet bor ca 44 000 personer varav 28 500 är kyrkotillhöriga. Stor fritidsbebyggelse gör att invånarantalet ökar stort under sommarhalvåret.

Anställda och förtroendevalda genomgår nu processmodellen Regnbågsnyckeln. Roslagens östra pastorat arbetar utifrån ledorden Närvaro – Förkunnelse – Omtanke.

Som kyrkoherde ser du Svenska kyrkan Roslagens östra pastorat som en helhet och värnar samtidigt den mångfald och de uttryckssätt som finns i församlingarna. Du tycker det är viktigt att reflektera över hur evangeliet gestaltas och vad det innebär att vara kyrka här och nu. Du är en god kommunikatör både internt och externt.

Kvalifikationer:

* Du står fast rotad i Svenska kyrkans tro, liv och lära.
* Du är behörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan och har behörighetsgivande kyrkoherdeutbildning.
* Du har erfarenhet av att vara kyrkoherde, gärna i ett större pastorat.
* Du har intresse och förmåga att leda genom andra och har ett aktivt, stödjande ledarskap
* Du arbetar strategiskt, har visioner för framtiden, förstår vikten av att sätta mätbara mål och utvärdera verksamheten.
* Du ser värdet av att anställda, volontärer och förtroendevalda arbetar tillsammans för församlingarnas  utveckling.
* Du har förmågan att leda verksamheten tillsammans med en ledningsgrupp
* Du kan delegera och fatta svåra och tuffa beslut. Du har god kännedom om vad arbetsgivarrollen innebär.
* Du vill, tillsammans med andra samhällsaktörer, medverka till en öppen kyrka som en naturlig del av bygdens liv.

Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan, senast 15 maj, till roslagensostra.pastorat@svenskakyrkan.se
Märk ansökan ”Kyrkoherde” och bifoga personligt brev samt meritförteckning/CV.

För mer information om tjänsten

Kyrkorådets ordförande Hans Augustinsson
Mobil: 070-829 08 22