Foto: Per Carlsson

Gudstjänster och öppna kyrkor

Här finner du veckans andakter, gudstjänster och konserter i Roslagens östra pastorat. Här ser du även vilka tider kyrkorna är öppna. Sidan uppdateras varje fredag.

19–25 april 2024

21/4 Fjärde söndagen i påsktiden – Tema: Vägen till livet

ESTUNA FÖRSAMLING

Estuna kyrka

Lör 18.00 Musik vid helgsmål med John Emanuelsson, violin och Toomas Tuulse, piano. Vi får höra ett nyskrivet verk av Toomas Tuulse samt musik av bl.a. Franz Schubert. Präst Fredrik Ekström.

FRÖTUNA FÖRSAMLING

Frötuna kyrka

Sön 15.00 Gudstjänst. Spillkråkorna under ledning av Per Zethelius medverkar. Präst Jakob Bäcklund, musiker Anna Nordahl.

Ons 8.30 Morgonmässa. Präst Jakob Bäcklund, musiker Anna Nordahl.

Frötunagården

Ons 11.00 Frötuna kyrkliga syförening.

Tors 10–12 Café Frötunagården.

LOHÄRADS FÖRSAMLING

Lohärads kyrka

Sön 18.00 Kvällsmässa. Präst Fredrik Ekström, musiker John Emanuelsson.

LÄNNA FÖRSAMLING

Länna kyrka

Sön 11.00 Konfirmation. Präst Anders Elvin, musiker Ellinor Videfors.

Rosenlundskyrkan

Tors 13–15 Café Rosenlund.

Tors 18.30 Mässa i Taizéanda. Präst Anders Elvin, musiker Anders Jalkéus.

NORRTÄLJE-MALSTA FÖRSAMLING

Norrtälje kyrka

Sön 11.00 Högmässa. Präst Moa Bodin, diakon Kristina Byström, musiker Daniel Edoff. Kyrkkaffe.
Tis 12.00 Lunchmusik med andakt. "Musik från Lofta" Daniel Edoff framför Michael Waldenbys Lofta svit. Diakon Eva Romar-Heimdahl. Efteråt serveras sopplunch i Mariagården.
Ons 09.00 Morgonmässa. Präst Lena Nordlander, musiker Daniel Edoff.
Tors 18.00 Kvällsmässa. Präst Moa Bodin, musiker Maria Ribeiro.

Mariagården

Tors 19.00 Samtal inför söndagens gudstjänst i Birgittasalen. Präst Lena Nordlander.

Markuskyrkan

Sön 10.00 Gudstjänst med små och stora. Präst Annika Lodén, musiker Maria Ribeiro, pedagoger Lena Ramdén, Kerstin Zetterlund och Fredrik Pettersson.

Mån 10.30 Minstinggudstjänst. Diakon Iréne Benthe, musiker Maria Ribeiro, pedagoger Fredrik Pettersson, Lena Ramdén och Kerstin Zetterlund.

Tors 12.00 Torsdagsträff med andakt och soppa. Diakon Iréne Benthe, musiker Ellinor Videfors.

RIALA FÖRSAMLING

Riala kyrka

Sön 18.00 Gudstjänst. Präst Anders Elvin, musiker Ellinor Videfors.

Riala prästgård

Tis 18.30 Stickcafé.

Ons 12.00 Sopplunch. Dagens program: Vem är vem? Med Margareta och Clara.

ROSLAGSBRO-VÄTÖ FÖRSAMLING

Roslagsbro kyrka

Sön 11.00 Högmässa. Präst Fredrik Ekström, diakon Clara Lundèn, musiker John Emanuelsson.

Roslagsbro sockenstuga

Mån 18.00 Föredrag med Hembygdsföreningen S:t Eriks gille.

Ons 13.00 Dagträff. Vi fikar, umgås och sjunger önskepsalmer.

RÅDMANSÖ FÖRSAMLING

Rådmansö kyrka

Sön 11.00 Högmässa. Präst Jakob Bäcklund, musiker Anna Nordahl.
Ons 13.00 Onsdagsträffen. Vi träffas i all enkelhet runt kaffebordet.

VÄDDÖ FÖRSAMLING

Singö kyrka

Lör 16.00 Musik i vårkvällen. ”Sjung av hjärtat sjung!” Psalmer i 2000-talet, vi sjunger vårpsalmer och hälsar våren tillsammans – välkomna! Präst Anna Ortner, musiker Marie Arnesdotter.

Väddö kyrka

Sön 11.00 Mässa. Präst Anna Ortner, musiker Marie Arnesdotter.

Sjöfararens kapell, Församlingsgården Älmsta

Ons 18.30 Sinnesrogudstjänst. Präst Christian Wiegert, musiker Karin Sahlin. Kom-å-sjungkören medverkar.

Se hemsida för öppettider i olika kyrkor, www.svenskakyrkan.se/roslagens-ostra-pastorat/gudstjanster-och-oppen-kyrka.

Med reservation för eventuella ändringar. Se aktuell kalender på vår hemsida www.svenskakyrkan.se/roslagensostrapastorat

När är kyrkorna öppna?

Estuna kyrka

Mån-fre 9-15. Om det skulle vara stängt, kontakta vaktmästare Daniel 0176-765 41.

Frötuna kyrka

Mån-fre 9-15. Om det skulle vara stängt, kontakta vaktmästare Niklas 0176-766 14.

Norrtälje kyrka

Mån-fre 9-15. Om det skulle vara stängt, kom in till Mariagården bredvid kyrkan.

Roslagsbro kyrka

Mån-fre 9-15. Om det skulle vara stängt, kontakta vaktmästare Ulf 0176-765 38.

Rådmansö kyrka

Mån-fre 9-15. Om det skulle vara stängt, kontakta vaktmästare Sanna 0176-766 13 eller kyrkvärd Pia 073-836 64 68.

Väddö kyrka

Mån-fre 9-15 är kyrkan vanligtvis öppen.