Svenska kyrkan har fått tillbaka sina Facebook-konton

Svenska kyrkan återfått kontrollen över sina nationella Facebook-konton. Kontona kapades förra torsdagen i en så kallad phishingattack. Det gällde bland annat kontona Svenska kyrkan på nationell nivå, Act Svenska kyrkan, Ärkebiskop Martin Modéus och Svenska kyrkan i utlandet.

- Det är en lättnad att vi kan börja använda kontona igen. Många har kontakt med Svenska kyrkan via Facebook, och det är viktigt för oss att vara närvarande där människor finns, säger Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkans nationella kansli i Uppsala.

- Vi kommer tidigast nästa vecka att börja publicera inlägg igen på de aktuella kontona.

Svenska kyrkan fortsätter att kartlägga händelseförloppet bland annat ur ett GDPR-perspektiv. Ett arbete har också påbörjats med att se över rutiner för att minimera risken att något liknande händer igen.

- Vi har noga följt händelseutvecklingen sedan förra torsdagen och vi har inte sett någon aktivitet på våra konton under den här perioden, säger Pia Dahlén.

På Svenska kyrkans webbplats finns fortlöpande information. Hit kan även människor vända sig som känner sig oroliga eller har frågor:

Svenska kyrkan har återfått kontrollen över sina Facebook-konton och kommer att börja publicera inlägg igen tidigast under nästa vecka. Foto: Alice Andreasson. Öppna högupplöst bild