Svenska kyrkan får en ny biskop

Söndagen den 3 mars vigs Karin Johannesson, docent i religionsfilosofi vid Uppsala universitet, till biskop för Uppsala stift. Vigningen äger rum kl. 11:00 i Uppsala domkyrka och förrättas av ärkebiskop Antje Jackelén i närvaro av kungaparet, utländska gäster och Svenska kyrkans biskopar. Biskopsvigningen sänds live på Svenska kyrkans webbplats.

Karin Johannesson valdes till biskop i november och hon efterträder Ragnar Persenius som går i pension.
– För mig är det viktigt att betona att församlingarna är de grundläggande enheterna i Svenska kyrkan. Som biskop vill jag lyssna till och analysera församlingarnas behov, lyfta fram och bidra till glädjen i församlingslivet och hjälpa stiftets församlingar att hantera utmaningar som de ställs inför, inte minst genom en fördjupad teologisk reflektion, säger Karin Johannesson som blir Uppsala stifts tredje biskop.

Karin Johannesson är född och uppvuxen i Filipstad. Hon är prästvigd för Karlstads stift och har bland annat tjänstgjort som skidpräst i norra Värmland. Hon är docent i religionsfilosofi vid teologiska fakulteten i Uppsala och har varit anställd som universitetslektor vid Uppsala universitet sedan 2003.

Som sitt valspråk har Karin Johannesson valt: ”Kristus förkunnar vi”.
– Valspråkets ”vi” syftar på oss alla – tillsammans. Att förkunna Kristus är kyrkans uppgift i alla tider och i ständigt nya sammanhang. Därmed inte sagt att vi ideligen kan göra som vi alltid har gjort. En levande och livgivande Kristusförkunnelse behöver underhåll och förnyelse, särskilt idag när vi lever i ett samhälle och i en kulturkrets som kännetecknas av att förutsättningarna för religiös tro och religionsutövning genomgår stora förändringsprocesser. Tillsammans behöver vi utforska hur vi kan gestalta en trovärdig Kristusförkunnelse i den verklighet som är vår.

Biskopen i Uppsala stift är en av två biskopar i stiftet där även ärkebiskopen är verksam med särskilt ansvar för Svenska kyrkan som helhet.

SÄNDS PÅ WEBBEN
Biskopsvigningen sänds live på Svenska kyrkans webbplats, och där kommer den även att kunna ses i efterhand: https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/biskopsvigning-av-karin-johannesson

ACKREDITERING
Ackreditering för reportrar och fotografer ska ske senast torsdagen den 28 februari. Skicka namn, redaktion, mobiltelefonnummer samt e-postadress till ewa.almqvist@svenskakyrkan.se.
Pressplatser kommer att finnas längst fram i vänstra sidogången, vid högaltaret, och ska vara intagna senast kl. 10:45.

FOTOGRAFERING
Under gudstjänsten får fotografering endast ske från fotobrygga längst fram till vänster om högaltaret, och endast under vissa delar av gudstjänsten. Mer information ges på plats.

Direkt efter biskopsvigningen ställer den nyvigda biskopen upp för fotografering tillsammans med ärkebiskopen utanför domkyrkan. Då finns också tillfälle att ställa korta frågor. För längre intervjuer kontakta pressekreteraren i Uppsala stift Mats Lagergren, 0730-41 66 24, mats.lagergren@svenskakyrkan.se.

Pressfoton läggs under söndagseftermiddagen ut på Svenska kyrkans digitala bildbank: www.svenskakyrkan.se/fotoweb. Ingen inloggning krävs, klicka bara ”OK”.

Ewa Almqvist

Den 3 mars vigs Karin Johannesson till biskop för Uppsala stift. Foto: Magnus Aronson/IKON Öppna högupplöst bild