Religion och jämställdhet på bokmässan

I dag släpptes programmet för Bokmässan 2019. Svenska kyrkan tar i år fasta på mässans tema jämställdhet och ställer frågan hur teologin kan bidra till diskussionen om kvinnor, män, sex och religion. Huvudgäst är den amerikanska lutherska prästen och aktivisten Nadia Bolz-Weber.

Nadia Bolz-Weber har ett brokigt förflutet som bland annat stå upp-komiker och hon är också öppen med sitt tidigare alkoholmissbruk. För ett tiotal år sedan startade hon kyrkan House of all sinners and saints i Denver, som särskilt välkomnar grupper som hbtq-personer, människor med missbruksproblem och psykisk ohälsa, och där även icke troende har funnit ett andligt hem.

Nadia Bolz-Weber väcker just nu uppmärksamhet i USA med sin nya bok Shameless, där hon med avstamp i Martin Luthers teologi predikar behovet av en sexuell reformation i kyrkorna. I Sverige är hon aktuell med boken Trasiga helgon (Libris), där hon pekar på hur Gud visar sig för henne i oväntade människomöten, som med en drag queen eller med en stödjare av den amerikanska vapenlobbyn.

Nadia Bolz-Weber medverkar i seminariet Sex och religion, som är ett av tre seminarier där Svenska kyrkan är huvudarrangör, och som bygger på mässans tema jämställdhet.

I seminariet Kvinnor och religion möts fyra religiösa ledare, dominikansystern Madeleine Fredell, rabbinen Ute Steyer, ärkebiskop Antje Jackelén och den danska imamen Sherin Khankan i ett samtal om religion, kvinnoförtryck och utveckling.

Under rubriken Problemet med män samtalar Ivar Arpi, ledarskribent på Svenska Dagbladet, med kampsportaren och mångsysslaren Musse Hasselvall och prästen och feministen Ludvig Lindelöf kring dagens attityder och värderingar kring manlighet.

En nyhet för i år är att dessa seminarier kommer att ges förutom i det ordinarie programmet också på Svenska kyrkans Se människan-scen för att fler ska kunna att ta del av dem.

Svenska kyrkan är medarrangör till ytterligare tre seminarier, ett av dem uppmärksammar journalisten Dawit Isaak som suttit fängslad i Eritrea i 18 år. I ett samtal om yttrandefrihet, fångenskap, och om hopp för Dawit Isaak möts journalisten Martin Schibbye, hjärtläkaren Fikru Maru och den politiska aktivisten Ingrid Betancourt, som alla tre själva suttit i fångenskap. Medverkar gör också journalisten Peter Alestig, medförfattare till boken om Fikru Maru som kommer i höst.

På Svenska kyrkans Se människan-scen blir det som vanligt ett fullmatat program med samtal om litteratur och livsfrågor. Jonas Karlsson, Suzanne Brøgger och sydkoreanskan Han Kang är några av de drygt 60 namn som i år möter mässbesökarna.

Det blir också traditionsenligt en litterär gudstjänst på söndagen, i år med historikern Dick Harrison, författarna Judith Kiros och Olivia Bergdahl. Gudstjänsten leds av prästen Ludvig Lindelöf.

Svenska kyrkans seminarier på Bokmässan.

Programmet på Se människan-scenen.

Bokmässan pågår 26-29 september. Årets teman är Sydkorea, Jämställdhet och Medievetenhet.

Martin Larsson

Pressekreterare

På Svenska kyrkans Se människan-scen blir det i år inte bara författarsamtal utan också seminarier. Foto: Magnus Aronson/IKON. Öppna högupplöst bild
Nadia Bolz-Weber är Svenska kyrkans huvudgäst på årets bokmässa. Foto: The 2018 Makers Conference Öppna högupplöst bild