Rekord i insamling till bistånd

Församlingarna i Härnösands stift har samlat in drygt 2,5 miljoner kronor i årets fasteaktion för att motverka svält och hunger i världen. Det är nära fyra gånger mer än förra årets insamling. – Jag vill tacka alla som bidragit till en mycket angelägen insamling, säger biskop Eva Nordung Byström.

Fasteaktionen drivs av Act Svenska kyrkan och genomförs i hela Sverige. Totalt har 61,6 miljoner kronor samlats in, vilket är ett rekordstort resultat.
– Det allvarliga världsläget och minskat bistånd från svenska staten, gör insamlingen helt ovärderligt för det viktiga arbete som görs inom ACT-alliansen, säger biskop Eva Nordung Byström.

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella biståndsverksamhet. Genom samverkan inom ACT-alliansen, med lokala partners runtom i världen, bedrivs långsiktigt arbete mot fattigdom, förtryck och orättvisor. Samarbetet med lokala partners ger också möjlighet att agera snabbt vid krig och katastrofer.

Fasteaktionen är Svenska kyrkans årliga insamlingskampanj som pågår under den kristna fastan, mellan fastlagssöndagen och palmsöndagen. Årets fasteaktion hade temat Dela lika under samma himmel, med bakgrund att 45 miljoner människor är i akut hungersnöd och fler än 82 miljoner människor är på flykt.

Här finns mer information om Act Svenska kyrkan

Kajsa Åslin

Act Svenska kyrkans årliga kampanj under den kristna fastan fokuserade i år på att främja en hållbar och rättvis matförsörjning och att främja en hållbar fred. Foto: Jesper Wahlström/Ikon Öppna högupplöst bild
– Det allvarliga världsläget och minskat bistånd från svenska staten, gör insamlingen helt ovärderligt för det viktiga arbete som görs inom ACT-alliansen, säger biskop Eva Nordung Byström. Foto: Kerstin Stickler/Härnösands stift Öppna högupplöst bild