Pandemin minskade dop, vigslar – och utträden

Pressmeddelande Publicerad

Antalet barn som döptes i Svenska kyrkan i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen nästan halverades förra året. – Det är en tydlig följd av pandemin som får tråkiga konsekvenser för både kyrkan och barnen, säger Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift.

En preliminär sammanställning av Svenska kyrkans medlemsstatistik för 2020 visar hur pandemin påverkat verksamhet och medlemsutveckling.

I Härnösands stift har antalet medlemmar minskat med 4 790 personer eller 1,9 procent, vilket är det procentuellt sett största medlemstappet i landet. Minskningen beror dels på generationsväxlingen, att antalet avlidna medlemmar är fler än antalet födda barn som döps, dels på att medlemmar aktivt väljer att gå ur kyrkan. Dock är antalet utträden färre än förra året.

Generationsväxlingen påverkar Svenska kyrkan i Härnösands stift särskilt negativt, eftersom det är en region med hög ålder på befolkningen. Trenden har förstärkts detta år då antalet dop minskat kraftigt, med nästan hälften eller över 40 procent jämfört med förra året.
– Jag förstår att många föräldrar avvaktat med att döpa sina nyfödda tills det åter är möjligt att samla släkt och vänner i kyrkan. Samtidigt ser jag en risk i att det som skjuts upp inte blir av, säger Eva Nordung Byström.
– Dopet är grunden för medlemskap, det ger barnet en tillhörighet i den lokala församlingen och den världsvida kristna gemenskapen. Jag vill verkligen betona dopets betydelse för hela livet och det är en fin högtid även i det lilla formatet med de allra närmaste, fortsätter hon.

Enligt den preliminära statistiken är 65,7 procent av befolkningen i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen medlemmar i Svenska kyrkan (31 december 2020). I landet som helhet är 55,3 procent medlemmar, vilket innebär att Svenska kyrkan består av 5,7 miljoner medlemmar.

Pandemin har påverkat Svenska kyrkan på liknande sätt i hela landet: Antalet dop och antalet vigslar har minskat, i mindre omfattning även antalet konfirmerade. När det gäller  begravningarna så har de ökat något jämfört med 2019.

Fakta/Medlemsstatistik för Härnösands stift 2020

1 137 dop i Svenska kyrkan (795 färre än 2019)
933 konfirmerade i Svenska kyrkan (308 färre än 2019)
3 353 begravda i Svenska kyrkan (121 fler än 2019)
351 vigslar i Svenska kyrkan (280 färre än 2019)
2 562 utträden (188 färre än 2019)

Härnösands stift inbegriper Svenska kyrkan i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. Härnösands stifts församlingar bestod den 31 december 2020 av drygt 246 700 medlemmar.

Kontakter

Kajsa Åslin

Pressekreterare

Bilder