Kyrkornas påskfirande tar inte paus

Inför årets påskfirande i Svenska kyrkan gäller skarpa begränsningar som pandemin fört med sig. Men påskfirandet tar inte paus. Härnösands stifts församlingar finner nya sätt att fira kyrkoårets största högtid tillsammans med församlingsborna.

Påskens berättelse om Jesu död och återuppståndelse rymmer svek och maktlöshet – men förmedlar också hopp och kärlek. Ett drama som byggs upp dag för dag under påskhelgens gudstjänster och som åskådliggörs i kyrkorummet. Så även detta år, med start skärtorsdag.

Kyrklockorna kommer att ringa, altarljusen tändas och påskens olika gudstjänster firas.
– Det betyder så mycket för många att man vet att det verkligen pågår en gudstjänst, att ljusen tänds och böner bes i våra kyrkorum när kyrkans klockor ringer, även om man själv inte kan delta, säger biskop Eva Nordung Byström.

Trots att kyrkoledarna vädjat om motsatsen gäller inför påskhelgen fortfarande att endast åtta personer får bjudas in samtidigt till kyrkan. Många församlingsbor har allt sedan pandemins utbrott varit med på gudstjänst i sin lokala kyrka genom att den filmats eller direktsänts på sociala medier.

Samtidigt tas andra grepp för att tillgängliggöra kyrkorummet, inte minst nu inför påsken.

I Härnösands stift har många församlingar kyrkorna öppna och bemannade dagtid under påskhelgen så att människor kan avlösa varandra. Det kan pågå någon mindre andakt eller musik under tiden.
Några församlingar firar dagliga digitala gudstjänster, några sänder musikverket och passionsdramat Stabat mater digitalt.
En del firar också flera gudstjänster samma dag så att fler kan delta på plats. För att det inte ska bildas kö vid kyrkan kan det finnas möjlighet att via pastorsexpeditionen boka biljett till gudstjänst.

Förutsättningarna för vad som kan göras är olika mellan olika församlingar och områden av stiftet. För att se vad som händer i kyrkor runt om i Härnösands stift under påsken, se församlingarnas hemsidor.

Notera även: Jourhavande präst, som nås via 112, har specialöppet dygnet runt under påskhelgen, från skärtorsdag 1 april 17:00 till tisdag morgon 6 april. Jourhavande prästs chatt har öppet 20.00- 02.00 från 1 till 6 april.

Kajsa Åslin

Påsken i Svenska kyrkan firas på nya sätt. Foto: Magnus Aronsson/Ikon
Påsken i Svenska kyrkan firas på nya sätt. Foto: Magnus Aronsson/Ikon Öppna högupplöst bild