Kyrkomötets beslut den 23 november

Kyrkomötet har i dag tagit beslut om att det ska bli tillåtet att bedriva kyrkliga begravningsbyråer, att en procentspärr för val till kyrkomötet ska utredas samt att samarbetet med den episkopala kyrkan i USA ska fördjupas. En kyrkohandbok på svenskt teckenspråk kommer att tas i bruk i pingst nästa år.

Samtliga beslut finns att läsa på Svenska kyrkans webb.

Några beslut i korthet:

G2022:2 Kyrkohandbok på svenskt teckenspråk
Kyrkohandbok för Svenska kyrkan på teckenspråk ska tas i bruk från pingstdagen 28 maj 2023.

O 2022:1 Kyrkliga begravningsbyråer
Kyrkomötet beslutar om en ändring av kyrkoordningen så att det ska bli tillåtet att bedriva kyrkliga begravningsbyråer.

O 2022:5 Valfrågor
Det kommer att utredas om en procentspärr för nomineringsgrupper till kyrkomötet.

EU 2022:1 Överenskommelse om ekumenisk samverkan med Den episkopala kyrkan
Svenska kyrkan knyter närmare kyrkogemenskap med Den episkopala kyrkan, främst i USA. Detta bekräftas nu i en gemensam överenskommelse.

Eu 2022:8 Ekumenisk dialog om nedrustning
Svenska kyrkan ska uppmana Kyrkornas världsråd att föra dialog om nedrustning med icke-nukleära Nato-medlemmar och själv ha en aktiv del i den dialogen.

Nästa gång kyrkomötet träffas i Uppsala är den 3-6 oktober 2023.

Emma Hansen Dahlqvist

Handläggare för kyrkomötet

Lina Beutler

Psalmsång mellan besluten i kyrkomötet. Foto: Magnus Aronson/Ikon