Konstnären Katarina Pirak Sikku får samiska rådets kulturpris

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat att tilldela 2022 års kulturpris till konstnären Katarina Pirak Sikku för hennes långvariga konstnärliga arbete att synliggöra samisk kultur och samisk identitet i både kyrka och samhälle. Hon har med sitt arbete även främjat tro- och livsfrågor.

Katarina Pirak Sikku får Samiska Rådet i Svenska kyrkans kulturpris för sitt goda och intensiva arbete med att visa på hur Rasbiologiska institutets arbete drabbade samerna.

– Rasbiologiska institutets verksamhet har skapat många ärvda trauman. Genom sitt konstnärskap arbetar Pirak Sikku för en upprättelse från detta övergrepp, säger Erik-Oscar Oscarsson ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

– Katarina Pirak Sikku har även lyft fram den svenska rasbiologins inverkan, Svenska kyrkans del i den, och de konsekvenser den fått för samer. Det är något som vi ständigt måste våga prata om, säger Erik-Oscar Oscarsson.

Prisutdelningen sker under Kyrkomötets andra session i Uppsala den 22 november 2022.

Samiska rådet i Svenska kyrkans kulturpris har delats ut sedan 1997. Prissumman är på 50 000 kronor. Kulturpriset firar i år 25 års jubileum vilket kommer att uppmärksammas av Samiska rådet i Svenska kyrkan i höst.

Kontaktpersoner:
Erik-Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan
E-post: erikoscar1954@gmail.com

Katarina Pirak Sikku, konstnär och pristagare
Epost: katarinapiraksikku@yahoo.se

Lina Beutler

Katarina Pirak Sikku, konstnär och pristagare. Foto: Nils-Henrik Sikku
Katarina Pirak Sikku, konstnär och pristagare. Foto: Nils-Henrik Sikku Öppna högupplöst bild
Erik-Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan. Foto: Magnus Aronson/Ikon Öppna högupplöst bild