Högmässa 30 oktober då ärkebiskop Antje Jackelén lägger ner staven

Vid en högmässa i Uppsala domkyrka den 30 oktober lägger ärkebiskop Antje Jackelén ned staven. Högmässan direktsänds i SVT och SR.

Söndagen den 30 oktober klockan 11.00 firas högmässa i Uppsala domkyrka med stavnedläggning då ärkebiskop Antje Jackelén håller sin sista predikan som ärkebiskop i tjänst. Högmässan firas med bred ekumenisk, internationell och interreligiös närvaro. Bland gästerna finns generalsekreterarna för ACT-alliansen och Konferensen för Europeiska Kyrkor (KEK), Sveriges kristna råd, ordförande för Sveriges Interreligiösa Råd, Sametingets talman och flera tidigare kulturministrar.

I högmässan medverkar Domkyrkans goss- och flickkörer under ledning av Margareta Raab och Andrew Canning är organist. Högmässan leds av domprost Annica Anderbrant och även biskop Åsa Nyström med flera medverkar.

Högmässan är öppen för alla och inleds klockan 11.00. Platserna ska vara intagna klockan 10.45. Efteråt serveras kyrkkaffe utanför kyrkan med möjlighet att hälsa på då nyblivna ärkebiskop emerita.

Den 15 oktober 2013 valdes Antje Jackelén till ärkebiskop i Svenska kyrkan och togs emot i Uppsala domkyrka den 15 juni 2014. Innan dess var hon biskop i Lunds stift under sju år. Ärkebiskop Antje Jackelén är den 70:e i ordningen och den första kvinnan att inneha Svenska kyrkans högsta ämbete. En ärkebiskop inom Svenska kyrkan brukar tjänstgöra i sitt uppdrag fram till pensionen. Ärkebiskop Antje Jackelén fyllde 67 år i juni 2022.

Högmässan direktsänds i SVT 2 och i Sveriges Radio. Den 27 och 30 oktober sänder SVT 2 ett 60-minuters program med titeln ”Ärkebiskop Antje Jackelén - ett porträtt”.

Mottagningsgudstjänst för ärkebiskop electus Martin Modéus firas andra söndagen i advent i Uppsala domkyrka.

ACKREDITERING, MEDIA SAMT PRESSTRÄFF
Meddela namn, redaktion och mobilnummer i ett mejl till press@svenskakyrkan.se senast onsdagen den 26 oktober. Ange ”Ackreditering Stavnedläggning” i ärenderaden. Journalister/fotografer som bevakar högmässan ska bära namnskylt. Namnskyltar hämtas i vapenhuset i Uppsala domkyrka. Pressplatser kommer att finnas längst fram i sidogången, nära högaltaret, och ska vara intagna senast klockan 10.45.

Direkt efter högmässan hålls en kort pressträff (vid kortrappan, längst fram i kyrkan) med ärkebiskop emerita med möjlighet till enskilda intervjuer.

FOTOGRAFERING
Under högmässan får fotografering endast ske från fotobrygga längst fram vid sidan om högaltaret, och endast under vissa delar av gudstjänsten. Mer information ges på plats.

LÄS MER: https://www.svenskakyrkan.se/arkebiskopen

Mikael Stjernberg

Pressekreterare för ärkebiskopen

+46-72-237 28 86