Temavecka: Medmänniska

Nyhet Publicerad Ändrad

Varmt välkommen till en temavecka kring vikten av medmänsklighet och de goda effekterna av att ta hand om varandra. 16-22 oktober. Fri entré.

Måndag 16 oktober 13.00-17.00

Café
”Tillit”

Helgenäsgatan 19, Norrfjärden

Kom och fika gott fika, och samtala med varandra kring temat. Medverkar gör Kajsa Fasth, diakon. Caféet är öppet mellan kl. 13.00-17.00.

Tisdag 17 oktober 19.00

Föreläsning med Daniel Hafner
”Från låsning till lösning och läkning”

Kyrkcenter, Nygatan 23

Daniel Hafner arbetar som präst, författare och parterapeut. I sin föreläsning ”Från låsning mot lösning och läkning” belyser Daniel tillitens betydelse för en mänskligare värld ur ett teologiskt och ett terapeutiskt perspektiv.

Onsdag 18 oktober 19.00

Tillsammanskonsert med Solanderskolan
”Medmänniska”

Öjeby kyrka

Varmt välkommen till ett musikaliskt samarbete med egenskriven text av elever från Solanderskolan, och nyskriven musik komponerad av musiker i Piteå församling, kring temat: ”Medmänniska”. Missa inte, fri entré!

10.30 Konsert för Solanderskolans elever och lärare

Torsdag 19 oktober 19.00

Musikalisk rastplats
”Gemenskap”

Norrfjärdens kyrka

Upplev musiken, och reflektera kring vad ensamhet kan vara;  något att  vila i, längta till eller kanske ta sig bort ifrån. Med Norrfjärdens kyrkokör.

Lördag 21 oktober 13.00-16.00

Skapande retreat
”Seendets Gud”

Tallhedskyrkan, Idrottsvägen 5

Fritt skapande, med tankar utifrån temat och stilla musik. Material finns på plats, men ta gärna med även eget! Det bjuds på frukt och dryck. Anna Olsson, Malin Rosengren. Ingen anmälan.

Söndag 22 oktober 9.30

Pilgrimsvandringar
”Att leva tillsammans”

Hortlax kyrka, Norrfjärdens kyrka, Öjeby kyrka

Söndagen inleds med en kort och tankeväckande pilgrimsvandring om dagens tema, utanför både Hortlax kyrka, Norrfjärdens kyrka och Öjeby kyrka. Välkommen att delta! Sedan är det valfritt att fira gudstjänster kl. 11.00 i kyrkorna.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska kyrkans församlingar i Piteå kommun och Sensus.

"Till dig som längtar" rogivande stund i kyrkan

Enkelhet, musik, ljuständning och sinnesro. Delade tankar om vardagslivet. Välkommen till Öjeby kyrka på torsdagar och Piteå kyrka på söndagar.

Existentiella samtal på ett enkelt sätt

Varför är det svårt att inte döma någon efter utseendet? Eller varför är det svårt att stå emot grupptryck? Tillsammans sätter vi ord på tankar om livet!

En blond kvinna dricker kaffe.

Mötesplatser för daglediga

I relation till varandra och i gemenskap kan vi växa. Välkommen till grupper och träffar för dig som är ledig på dagen.