Vid kyrkliga handlingar

Om hur personuppgifter behandlas vid kyrkliga handlingar

Uppgifter om dop, konfirmation, vigsel och begravning sparas i så kallade ministerialböcker, som sparas för alltid för historiska ändamål.

dop av barn

I samband med bokningen av ett barns dop behandlar vi ditt barns namn och personnummer samt kontaktuppgifter till och civilstatus för dig och eventuell annan vårdnadshavare i våra system. Vi behandlar dessa uppgifter för att kunna administrera och genomföra dopet.
När ditt barn fyllt 18 kommer hens egna kontaktuppgifter att registreras i stället för dina/era. Uppgifterna om barnet sparas så länge hen är medlem i Svenska kyrkan.
Namn på eventuella faddrar kommer att föras in i våra system efter dopet.

dop av vuxen

I samband med bokning av dop behandlar vi ditt namn och personnummer samt kontaktuppgifter till dig i våra system. Vi behandlar dessa uppgifter för att kunna administrera och genomföra dopet. Uppgifterna sparas så länge du är medlem i Svenska Kyrkan.
Namn på eventuella faddrar kommer att föras in i våra system efter dopet.

konfirmation

När anmälan till konfirmation tas emot behandlas uppgifterna endast av oss och bara i syfte att administrera konfirmationen. Listor upprättas över grupperna och dessa hanteras av expedition, präst och ansvariga ledare.
Separata, skriftliga samtycken tas in för film och foto i samband med verksamheten.
Vi sparar kontaktuppgifter för att kunna skicka ut inbjudningar till återträffar och till konfirmationsledarskap året efter konfirmationen.

vigsel

I samband med bokandet av vigsel registrerar vi de personuppgifter som ni uppger. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss och endast i syfte att administrera vigseln.
Vigselintyget kommer att skickas till Skatteverket.

begravning

Vid bokning av begravning registreras kontaktuppgifter i våra system, vilka i de flesta fall tillhadahålls av aktuell begravningsbyrå. De kommer endast att behandlas av oss och endast i syfte att administrera förrättningen.
Gravsättningsintyget kommer att skickas till Skatteverket.