Om bön och förbön i Bibeln

Välkommen med på en resa genom Bibelns berättelser om bön och förbön. Paus våren 2024.

Har du funderat på om Gud svarar på bön?

Tillsammans tar vi reda på vad Bibeln säger om bön och förbön! Vi får också möjlighet att genom samtal och praktik i bön, träna på att skriva och be egna böner och förböner samt be för andra.

Ur innehållet

• Samtal om bön och olika typer av bön. Personliga erfarenheter av bön i gruppen och hur vi kan be. Vad innebär förbön? Vi skriver och ber egen bön/förbön.
  • Vi lär av de stora förbönsbedjarna i Gamla testamentet (GT) och om Guds svar på förbön i GT. Välsignelsebönen.
  • Bön i Qumran under mellantestamentlig tid.
  • Vi lär oss om bön och förbön av Jesus och Paulus från Nya testamentet (NT), samt om Guds svar på förbön i NT.
  • Samtal om bönens betydelse. Bön med Bibeln - ”Lectio Divina - gudomlig läsning”.
  • Vi fördjupar oss i Jesusbönen och Herrens bön.
  • Samtal om erfarenheter under perioden av bön och förbön. Vi fortsätter att lära oss av Jesus som förbönsbedjare i NT.
  • Bön i gudstjänsten, mässan och enskilt.
  • Svårigheter och utmaningar med bön/förbön. Nästa steg.
  • Vi praktiserar personlig förbön.

Vi ses i Partille församlingshem, ingång stora entrén.
Kvällsfika till självkostnadspris.
Diana Olausson Öberg, präst leder gruppen.

Anmälan till Diana:

Partille församlingshem

Partille församlingshem│Titta runt i lokalen
Gamla Kronvägen 36, Partille  │Busshållplats • Partille centrum