Några mammor sitter i en ring på golvet med sina bebisar. En bebis tittar nyfiket på ett levande ljus som står i mitten.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Att göra i kyrkan - kom och var med!

Välkommen att mötas, umgås och fira gudstjänster och högtider i församlingens kyrkor och i församlingshemmen. Här hittar du information om olika verksamheter som vi har i Överkalix församling - för alla åldrar.

Barn och ungdom
Vi har öppen förskola måndag 9-12 på församlingshemmet för barn 0-6 år med föräldrar. Ledare är Anita Nilsson. Vi har "kyrkmössen" för barn. Åk 0-1 samlas måndagar 13.40 och åk. 2-3 träffas onsdagar 13.40.  Gruppen Diamanterna åk. 4-6 träffas tisdagar 15.10.

Musik
I församlingen finns Brännakören som leds av kyrkoherde Katarina Brandlöv Rönnbäck, kören övar onsdagar 18.30 i församlingshemmet.

Diakoni
I församlingen finns en intention att se nöden där den är som störst. Hembesök och besök på äldreboende och sjukstuga görs kontinuerligt av prästerna. Vi försöker ha en personlig relation med våra flyktingar. Inom diakonin försöker vi också komma åt de människor som har hamnat i ensamhet och missbruk. Samtliga anställda har en stor roll i detta. Vi uppvaktar födelsedagsbarn vid 80, 85, 90 och uppåt. Vi har regelbundna luncher på tisdagar varannan vecka i Bränna men också i andra byar.

En flicka hjälper en kvinnlig präst med nattvarden.

Gudstjänster och andakter

I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

Det händer i församlingen

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Överkalix församling och i hela Svenska kyrkan runt om.