Kyrkoherde

Nu söker vi ny kyrkoherde till Ovansjö-Järbo pastorat!

Kort och gott om Ovansjö-Järbo pastorat

Ovansjö-Järbo pastorat är ett landsbygdspastorat i Gästrikland med orterna Storvik, Järbo, Kungsgården, Stensätra och Gästrike-Hammarby. Inom pastoratet finns det flera skolor, förskolor, familjecentral, behandlingshem och äldreboenden fördelade på olika orter. Här bor omkring 11500 personer varav 74 % är medlemmar i Svenska kyrkan. (2018-01-01). Vi har ett arbetslag på 30 anställda och 10 säsongsanställda. Pastoratets administrativa del sitter på Birgittagården i Kungsgården.

Kort beskrivning av pastoratets församlingar

Ovansjö församling

Ovansjö församling är den större församlingen av de två som utgör Ovansjö-Järbo pastorat.

I Storvik ligger en kyrka som invigdes första advent år 1960. I taket på kyrkan finns en fantastisk takmålning.

I Gästrike-Hammarby finns ett kapell där det finns ett rikt musikliv, framför allt på sommaren.

Stensätra är en stadsdel i Sandviken som hör till Ovansjö församling.
Stensätrakyrkan är byggd år 1979 och är en samarbetskyrka mellan Ovansjö församling och EFS Missionsförening.

I Kungsgården ligger Ovansjö kyrka som uppfördes på 1200-talet, och fick sin nuvarande form på 1700-talet. Vi har två välskötta kyrkogårdar, en i Kungsgården och en i Järbo.

Järbo församling

Järbo församling utgör en del av Ovansjö- Järbo pastorat och här finns också Järbo kyrkogård. Mitt i byn ligger kyrkan som byggd i trä 1863. Föreningslivet är viktigt för många, främst är det sporterna fotboll och skidor inom Järbo IF som engagerar både barn och vuxna. Inom församlingens geografiska område finns skidanläggningen Kungsberget. Det finns två andra samfund i Järbo; Missionskyrkan och Pingstkyrkan. Det genomförs regelbundet ekumeniska dagträffar och gudstjänster.

Ni är varmt välkommen att besöka oss eller kontakta:

Kyrkorådetsordförande, Marie Frestadius
marie.frestadius@sandviken.se

T.f kyrkoherde Lennart Lundqvist
lennart.lundqvist@svenskakyrkan.se

Församlingsexpeditionen
Öppettider måndag, onsdag-fredag kl.10-12 tisdagar 13-15

Besöksadess
Ovansjövägen 232
812 40 Kungsgården

Ansökan lämnas till:
E-post: ovansjo.pastorat@svenskakyrkan.se

Ovansjö-Järbo pastorat
Ovansjövägen 232
81240 Kungsgården

ANSÖK SENAST 2018-11-15

Varmt välkommen till oss!