Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ord på vägen

Livets gåva och gräns

Livet är en förunderlig gåva, dyrbarare än allt annat och omöjligt att köpa. "Det skönaste som livet gav, det gav det oss dock till skänks", sjunger Zarah Leander, i en sång. Efter en fin sommar är det kanske en eller annan som gärna vill att sommaren ska vara i evighet, men så är det inte. Sommaren övergår inom kort i höst. Då är det skönt att veta att Guds omsorg för var och en av oss innebär att vi trots skiftande årstider, alla med sin tjusning, får ha våra rötter i evighetens sommar. Fåglarnas flykt visar oss att vi är gäster och främlingar men också att det enbart är flyttfåglarna som kan sjunga. Inte ens vinter och is kan fördunkla löftet om paradiset. Livet här som innebär att vi är rika genom livets gåva säger oss också att det finns begränsningar genom tillkortakommanden, sjukdom och död. Då är löftet att livet här är en genomgång, en pilgrimsvandring, på väg till evigheten. Det eviga livet är vunnet åt oss och finns i vår värld tack vare Jesus Kristus, hans död och uppståndelse för vår skull. Vi tillhör honom genom dopet och vi får fira gudstjänst och sjunga i psalmer och liturgi för att inte gå miste om evigheten hemma hos Gud. En kyrkokrisen människa präglas för ett meningsfullt och gott liv i världen och evigheten.

 "Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör". Ps.145:13.

Torbjörn Sjöberg