telefonsamtal

Någon att tala med

När det känns som allra svårast vill vi finnas där. Ofta med praktisk hjälp. En hand att hålla när livets slut närmar sig. Ett extra stöd hos doktorn när ett svårt besked lämnas. En annan gång genom att bara sitta ner tillsammans och dricka en kopp kaffe. Många gånger genom att lyssna och samtala.

Hjälpen kan se ut på många sätt, för våra behov är personliga och lösningen likaså. I Svenska kyrkan Östersund finns det medarbetare som är beredda att lyssna om samtal kring din livssituation. Diakoner och präster har tystnadsplikt och om du vill kan du vara anonym.

Samtal med präst/diakon
Ibland är det svårt att be de allra närmaste om hjälp, vi vill inte belasta dem. Funderingarna kan kännas alltför privata för att delas med familjen. Samtal med präst eller diakon är utan kostnad och du måste inte tillhöra Östersunds församling.

Kontakt för samtal
Nedan kan du klicka dig vidare till sidor med kontaktuppgifter till våra präster och diakoner. Du kan kontakta dem för att boka in ett samtal.

Samtalsgrupper
Läs mer på nedanstående länk
Samtal och stöd
Präst på en trappa av ljus

Präster

Prata med oss om allt mellan himmel och jord. Vi är utbildade lyssnare och vana att prata om livets ljusa och mörka stunder. Du kan också boka ett enskilt samtal med någon av oss.

Diakoner Svenska kyrkan Östersund

Diakoner och diakoniassistenter

Som diakoner finns vi mitt i församlingen och har ansvar för kyrkans sociala arbete. Söker du efter en plats i tillvaron, har det svårt och vill ha någon att prata med? Ring oss!

Jourhavande präst - kontakt på kvällar och helger

Genom jourhavande präst erbjuder Svenska kyrkan akut samtals- och krisstöd. Du kontaktar jourhavande präst gratis via telefon, chatt eller digitalt brev.