Ljusspel och orkester i Stora kyrkan Östersund
Foto: Håkan Wike

Musik i Stora kyrkan

Ett brett utbud av olika konsert- och musikevenemang i egen och andras regi. Slå dig ner och lyssna till musiken som fyller salen.

I Stora kyrkan har du möjlighet att ta del av olika typer av högkvalitativa musikupplevelser med kör, orkester och orgel. Professionella musiker och sångare arbetar sida vid sida med församlingens körer. Programmet för våren 2024 uppdateras löpande.

20 april, kl 18:00
Go Bach to Sleep

ORgelmeditation i tre akter.

ORGANIST
Mirella Sharp

OM KONSERTEN

En annorlund konsert där du inbjuds att låna en filt och lägga dig på kyrkbänken och njuta av Bach lugna musik. En stunds avkoppling på nytt sätt och vi lovar att musiken på slutet kommer att väcka dig.

Efteråt blir det varm dryck i Förkyrkan och en möjlighet att reflektera över musiken tillsammans med deltagare och organist Mirella.

Vi lovar att titta efter så ingen blir kvar och har somnat på riktigt i kyrkbänkarna. Det går givetvis bra att sitta upp också. Mysfiltar finns att låna, och en det går förstås bra att ta med en egen.

28 april, klockan 16:00
Orkesterföreningens vårkonsert

ORKESTER Östersunds Orkesterförening
KONSERTMÄSTARE OCH SOLIST Bengt-Eric Norlén

Om konserten

Stor symfonisk fest med Östersunds Orkesterförening. Orkestern bjuder på musikaliska höjdpunkter.
W Stenhammar "Romanser för violin och orkester"

Stora g-moll symfonin av Mozart: 40:e symfoni i g-moll

Biljetter på nortic.se

18 maj, klockan 18:00
Lördagskonsert ”Skapelsen” av J Hayden

KÖR Octava & Stora Kyrkans Motettkör
KONSERTMÄSTARE Bengt-Eric Norlén

Om konserten

Ett av Joseph Haydns allra största verk, oratoriet Skapelsen, är på väg att ta sin plats i Östersund. Verket är ett av de allra viktigaste i sin genre och beskrevs av Haydn själv som det allra bästa han någonsin skrivit. Vi får möta skapelsens kreationer både i musikaliska och textlig form, man kan nästan se hur Haydns själv sitter och bearbetar varje djur i skapelsen genom sina instrument.

Ur kaos föds skapelsen, det är precis så hela oratoriet öppnas, har du någonsin funderat på hur kaos lät och gestaltas i 1700-talsdräkt så får du nu svaret.

– Det är en tillbakablick och en blick in i framtiden – så här kan musik vara. Det är balans och revolution på samma gång, ett stycke upplysning.  För här finns allt: storslagna körer, graciösa melodier, finaste polyfoni och en optimistisk människobild, säger dirigenten Simon Rattle om verket.

19 maj, klockan 16:00
Söndagskonsert ”Skapelsen” av J Haydn

KÖR Stora Kyrkans Motettkör och Octava
KONSERTMÄSTARE Bengt-Eric Norlén

25 maj, klockan 18:00
Helgmålskonsert med kör

MEDVERKANDE Nidaorsdomens Jentekor Ungdomskörer från Östersund och Frösön

Om konserten

Konsert med Nidarosdomens Jentekor samt ungdomskörer från Östersund och Frösön.

Nidarosdomens flickkör består av 80 sångare i åldrarna 10-20 år och har sin bas i Nidarosdomen, Trondheims kulturella och historiska hjärta. Kören grundades 1992 och har utvecklats till en av Norges ledande flickkörer, känd för utsökt musikalitet, innovativ programmering och engagemang för att framföra ny musik speciellt skriven för flick- och damkörer.

Under ledning av dirigenten och konstnärlige ledaren Anita Brevik skapas starka musikaliska upplevelser för publiken från hjärta till hjärta, så som deras vision lyder. De uppträder regelbundet med professionella artister och musiker, inklusive regelbundna samarbeten med Trondheims symfoniorkester, Trondheimsolisterna och flera internationella och nationella aktörer.