Foto: ikon

Andlig fördjupning

Andlig fördjupning handlar om att reflektera över vår tro och vårt liv. Kyrkan är en gemenskap av sökande, längtande människor, som tillsammans vandrar mot större helande och frihet inför Gud och människor. Svenska kyrkan Östersund och församlingarna runt Östersund erbjuder flera olika vägar och möjligheter för dig som är nyfiken på kristen tro och vill fördjupa dig i din andlighet.

Törne

Långfredagsretreat

Endagsretreat i Hornsbergskyrkan.

Valvet och symbolen återfinns i Stora kyrkan

Katedralakademin Östersund

Välkommen till Mariadagen 2024. En heldag med föreläsningar, utställning och konsert. Lördag 16 mars från kl 11:00.

Retreater och Pilgrimsvanringar

Vi människor behöver tystnaden för att på djupet kunna möta oss själva och Gud. Att vara med på en retreat är att tillsammans med andra vila i ”hjärtats stora tystnad”, som blivit en bristvara i vårt samhälle.

I retreaten får vi möjlighet att landa, tanka ny energi och söka Guds vägledning. Vi söker på olika sätt – ibland ensamma, ibland tillsammans med andra. Ibland måste kroppen få vara med, och då kan dansen, eller vandringen bli till hjälp.

Att få vara pilgrim – på väg, i både ett yttre och ett inre sökande efter nya upptäckter och mål, ger möjlighet till både vila, reflektion och nystart. Den längsta resan, är resan inåt…

Samtals- och böngrupper

Livet är till för att levas i gemenskap och i gemenskap kan vi hjälpa att möta och brottas med brännande frågor i våra liv. I gemenskap kan vi också, med nya vinklingar, lyfta saker i bön inför Gud.

Svenska kyrkan erbjuder flera gemenskaper där vi hoppas att du kan hitta en plats att växa som människa.

Väggrepp - en plats för samtal, delande och fördjupning

Väggrepp är en gemenskap som, i alla de utmaningar vi möter, försöker finna vägar för att behålla tron, få inspiration från andra och hålla samtalet kring trosfrågorna levande. Vad betyder det att följa Jesus i vår tid?