Musik & gudstjänst

Musiken kan bidra till gemenskap mellan människor och i gudstjänsten spelar den en viktig roll som uttryck för bön och tillbedjan. Här läser du mer om alla körer, konserter och musikgudstjänster.

Välkommen att fira gudstjänst

Varje människa kan uppleva gudsnärvaron när som helst och hur som helst, men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. I gudstjänsten behöver du inte prestera något eller förstå allting. Du är välkommen som du är. Här hittar du veckans gudstjänster.

Kammarkören Non Silentium och Urban Westerlund.

Månadens musik

Konserter, körer, gudstjänster, mässor. Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år och har en given plats inom Svenska kyrkan. Genom kyrkomusiken erbjuds en värdefull mötesplats där det ges utrymme att tolka sina andliga och existentiella frågor, eller bara njuta. Välkommen!

Radioandakter

På söndagar klockan 13.00 sänds andakt via närradion Radio Österåker 103,7 MHz

Gudstjänst

Gudstjänsten är det centrum kring vilken hela församlingens verksamhet och liv kretsar och leder in mot. Den är en viktig mötesplats mellan Gud och människa och människor emellan.

Åkersberga kyrkas interiör.

Lunchmusik

Välkommen till lunchmusik i Åkersberga kyrka. Det bjuds på ett kort musikaliskt program varefter det serveras lunch med kaffe och kaka.

Det är kul att sjunga i kör

Att sjunga tillsammans skapar glädje och samhörighet. Det finns grupper för alla åldrar och att vara med i en kör kostar ingenting.

Körer för vuxna

Körsång och kyrkomusik är en omfattande verksamhet, cirka 88 000 människor sjunger i någon av Svenska kyrkans körer. Vi erbjuder en mängd körer med olika inriktning och åldersspann. Alla jobbar vi med målet att medverka i våra gudstjänster och konserter utefter förutsättningarna som finns i respektive kör. Välkommen!

Orgelskolan för unga

Vill du lära dig spela orgel? Nu har du chansen att få orgellektioner.

Kammarorkester

Österåkers Kammarorkester har utvecklats till en stolthet i Österåker-Östra Ryds församling.

Orgeln i Österåkers kyrka.

Orgelsällskapet

I Österåker-Östra Ryds församling finns en grupp entusiastiska människor med ett stort intresse för orgeln och orgelmusiken.