Foto: Illustratör: Klas Fahlén

Kyrkan mellan land & hav

Från skog och gröna ängar i väster till skärgård och havsband i öster. Var finns din plats mellan land och hav?

Fem kyrkor och två församlingar skapar ”Kyrkan mellan land & hav”

Med hjälp av en illustratör har en karta skapats för att visa det fantastiska området där vi verkar, med skog och gröna ängar i väster till skärgård och havsband i öster.

Här ryms våra fem kyrkor: Roslags-Kulla kyrka, Österåkers kyrka, Åkersberga kyrka, Östra Ryds kyrka och Ljusterö kyrka, var och en med sin egen historia och atmosfär.

– Vi består av två församlingar men vi arbetar som en helhet, berättar kyrkoherde Staffan Hellgren. För att göra det tydligt har vi tillsammans med illustratören Klas Fahlén skapat kartan som visar vår bygd och vårt verksamhetsområde här i Roslagen.

Tillsammans kan vi skapa mening och gemenskap

– Det känns kul att arbeta med ett område som är så nära mig, säger Klas Fahlén som har har sitt sommarställe vid Björnhuvud.

Svenska kyrkan har liksom många andra fått nya utmaningar och ser hur många kämpar med isolering. Vi har sett ännu tydligare hur viktigt det är att utbyta tankar och vara tillsammans, även om det just nu får ske på avstånd. Kyrkan är en mötesplats där du är välkommen att delta i allt från gudstjänster och konfirmandläger till yoga, pilgrimsvandringar, konserter, samtal och språkcaféer.

– Vi finns också där församlingsborna är. Kanske i en hamn eller på en ö i sommar? Eller vid en vigsel på en solblekt brygga eller dop i en lummig trädgård, säger Staffan Hellgren.

I framtiden finns planer för att Åkersberga kyrkliga centrum ska bli en miljövänlig kretsloppskyrka. Här finns redan solceller på taket och vi jobbar för att bli klimatneutrala och minska vår energiåtgång. Vi har också planer på utveckla mer praktiska lokaler och anlägga en trädgård där vi kan bjuda in till både jordiskt och andligt växande.

Staffan Hellgrens egen plats mellan land och hav är en brygga nere vid vattnet
i Svinninge, nära huset där han bor.

– Dit brukar jag gå för att se ut över den glittrande fjärden och alla stora och
små båtar. Där upplever jag både stillhet och liv och rörelse.

Han understryker att ”Kyrkan mellan land och hav” inte bara är de som arbetar
i kyrkan, utan förstås alla som bor i församlingarna. Tillsammans kan vi skapa mening och gemenskap.

Hämta din egen karta

Har du inte fått kartan så kan du hämta en i Åkersberga kyrkliga centrum på Bergavägen 13.

Hållbarhets- och miljöarbete

Österåkers pastorat genomgår just nu en miljödiplomering eftersom vi vill vara ett föredöme när det gäller miljö och hållbarhet. I september 2021 diplomerades vi i miljödiplomeringens första steg och 2023 börjar arbetet med steg 2. Genom vårt miljöarbete vill vi bidra till ett hållbart samhälle, bättre miljö och förmedla hopp till kommande generationer.

Samtal & stöd

Vi människor hamnar då och då i utmanande livssituationer eller upplever kanske otrygghet i en orolig tid. Då behöver man någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och i samtal om både tro, hopp och kärlek. Alla är välkomna, oavsett medlemskap.

Diakoni – omsorg om medmänniskan

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Diakonin ersätter inte något annat stöd i samhället men kan vara ett komplement och en brygga till myndigheter.

Tro & liv

Gud syns inte och kan inte påvisas genom vetenskapliga experiment. Men tron är som kärleken, något vi behöver och lever av när vi får ta emot den och gärna ger vidare.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.